Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svårt få rätt mot banker

Publicerat onsdag 9 mars 2011 kl 03.30

Bara ett litet fåtal av de kunder som klagar på banker eller andra finansinstitut till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, får rätt.

Av 342 ärenden som nämnden behandlade förra året avgjordes bara 15, eller 4,4 procent, till den klagandes fördel, skriver Dagens Nyheter.

Det framgår också att de som anmäler samma företag, för samma sak, kan få helt olika beslut.

– Varje ärende bedöms individuellt och beror på hur man fört sin talan. Allmänna reklamationsnämnden gör ingen egen utredning, säger Britta Ahnmé, som är chef för ARN, till tidningen.

En rapport från tankesmedian Timbro förra året visar på samma mönster.

Enligt den rapporten har de som klagat på bankers rådgivning bara fått rätt i 1,8 procent av fallen sedan den nya rådgivningslagen trädde i kraft 2004.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".