Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Järnvägens kapacitet ska bli bättre

Uppdaterat fredag 11 mars 2011 kl 12.00
Publicerat fredag 11 mars 2011 kl 09.43
"Straffavgift för den som stoppar trafiken"
(1:41 min)
Uppgivna passagerare på Stockholms central. Foto: Pontus Lundahl /Scanpix.

Nu ska behovet av ökad kapacitet i järnvägssystemet utredas av Trafikverket. Något som snart kan bli aktuellt är att införa motsvarande trängselavgifter för att minska trycket på järnvägstrafiken.

– Det är trångt, framförallt i våra storstadsområden, där alla vill fram samtidigt, säger infrastukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

– Har vi differentierade banavgifter kan vi få en ekonomisk styrning på vilka som är beredda att betala för att få komma fram de här tiderna medan andra som inte behöver kan välja andra tider.

Förseningar, trasiga lok och vagnar och trångt på spåren. Det är mycket som behövs göras för att järnvägstrafiken ska fungera bättre i Sverige.

I dag fick Trafikverket uppdraget att bland annat se över hur järnvägssystemet kan få ökad kapacitet, det kan till exempel handla om mötesplatser, omkörningsplatser eller fler spår.

Nu känner regeringen press – finns det inte säkra transporter är risken att företag väljer att flytta sin verksamhet utomlands.

Personers förseningar till arbetet är en stor samhällsekonomisk förlust.

Nästa år kommer banavgifterna att höjas – inkomster som ska användas till investeringar. Men det kommer också att införas en form av böter för dem som orsakar problem och stopp i systemet, till exempel när ett lok går sönder.

– Den som blir drabbad av att man står och väntar på att andra tåg har fått stopp, eller att det är fel på rälsen, har inte själva påverkat situationen.

– Ett incitament för att minska störningar är att låta den som drabbar för någon annan betala en straffavgift.

Förändringsarbetet är både kort- och långsiktigt och delas upp i flera delar.

I oktober ska en första rapport från Trafikverket presenteras och sista februari nästa år ska slutrapporten vara klar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".