Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tågproblem i Mälardalen kostar många miljoner

Publicerat måndag 14 mars 2011 kl 06.00
"Försämrar produktiviteten i samhället"
(2:06 min)
Samhället förlorar stora pengar på att tågen står still. Foto: Johan Nilsson/Scanpix.

När tågen i Mälardalen inte kan ta arbetspendlare till jobbet som normalt kostar det 20–30 miljoner kronor under en vintermånad. Det visar en undersökning som Sveriges Radio gjort tillsammans med forskare.

Den gångna vintern har varit tuff för många pendlare. Inställda tåg och sönderfrusna växlar är bara två av alla problem. 

– Det har varit mycket inställda tåg och de som går håller inte tidtabellen, säger en resenär. 

– Den här vintern tycker jag har varit värre än förra vintern. 

Sveriges Radio har räknat antal pendlare och hur stora förseningar tågen mot Stockholm har haft från mitten av januari till mitten av februari. Vi har räknat från Eskilstuna, Uppsala och Västerås. 

Exempelvis har varje tåg från Västerås i rusningstid en försening på 15 minuter till Stockholm, i genomsnitt. Denna försening av arbetspendling är ett hot mot samhällsutvecklingen, menar Jonas Eliasson som är professor på Centrum för transportstudier vid Kungliga tekniska högskolan i Stockholm. 

– Det moderna samhället bygger i sin kärna på en specialisering av arbetskraft, arbetsplatser och kompetens. Det som är farligt med ett transportsystem som inte fungerar är att man försämrar matchningen mellan de här kompetenserna. Det försämrar hela produktiviteten i samhället, säger Jonas Eliasson. 

Vad säger då infrastrukturminister Catarina Elmsäter Svärd om en pendling som inte fungerar och en samhällsutveckling som stannar av då inte tågen går i tid?

– Det är precis så som det är. När det gäller enskilda människor och resenärer, om man bortser från kostnaden, så är det känslan av vanmakt. Att inte hinna hem och hämta på dagis. Jag ser precis samma konsekvenser, säger Catarina Elmsäter Svärd.

Kostnaden av förseningar i Mälardalen

Så här har vi fått fram samhällskostnaderna av försenade och inställda tåg:

Vi började med att räkna hur många personer som egentligen pendlar mellan Västerås och Stockholm.

Med överslagsräkning och ett medelvärde landar antalet pendlare på cirka 225 personer på varje avgång under morgonrusningen. Vissa tåg har fler pendlare, andra färre. 

Vi har via hemsidan senatag.se fått reda på hur många timmar morgontågen från Västerås var försenade en vintermånad, från mitten av januari till mitten av februari. Därtill också hur förseningen ser ut på eftermiddagen då tågen går hem från Stockholm. 

När ett tåg blev inställt räknade vi med en 30 minuters försening, det är den genomsnittliga tiden till nästa tågs avgång. 

På sträckan Västerås-Stockholm-Västerås innebär det att varje tåg i genomsnitt hade en försening på 15,1 minuter. Det är förseningen vid ankomst som var aktuell. 

Vidare har vi då tagit genomsnittet av passagerarantalet på varje tåg, 225 personer, och förseningen på 15,1 minuter till KTH. Där har forskare Oskar Fröidh hjälpt oss via olika uträkningsmodeller som finns att ta fram den aktuella månadens förseningskostnad på resan Västerås-Stockholm-Västerås. Den landar på 6-10 miljoner kronor. 

I den summan ingår den personliga kostnaden och de kostnader som samhället får genom att personer väljer att inte resa, eller att inte resa med tåg. 

Till sist räknas också trafikutövarnas extra kostnader in, bland annat ersättningstrafik, övertid och resegaranti.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".