Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Skolan

Våg av kritik efter utspel om katederundervisning

Uppdaterat torsdag 17 mars 2011 kl 13.02
Publicerat torsdag 17 mars 2011 kl 12.40
Tusentals inlägg på Twitter
(1:34 min)
Matematiklektion i en skola på 1990-talet. Arkivfoto: Dan Hansson/Scanpix.

De senaste dagarna har det växt fram en våg av kritik från svenska lärare mot utbildningsminister Jan Björklund. Det handlar om Jan Björklunds utspel i söndags om att lärarna ska ägna sig åt katederundervisning.

– Jag tycker att bara själva ordet i sig är så infekterat och belastat att det inte tillför debatten något att använda det. Det retar upp folk, särskilt om man försöker fylla det med nytt innehåll. Då tycker jag att man skulle gå vidare till ett nytt, neutralt ord, säger Björn Kindenberg, som är lärare för en fjärdeklass i Hässelby i Stockholm.

Utbildningsminister Jan Björklund (FP) beskrev i söndags en förordning regeringen beslutat om, att lärarna mer aktivt måste undervisa eleverna. Han skrev också att katederundervisningen måste bli vanligare i klassrummen.

Det har dragit igång en omfattande debatt i lärarkåren. På Twitter har till exempel över 3 000 inlägg skrivits. Den nya hemsidan har hittills samlat 350 olika länkar till bloggar och debattinlägg.

Ordet katederundervisning förknippas med gammaldags pedagogik där läraren står vid svarta tavlan med en pekpinne och proppar eleverna fulla med information. Det är långt ifrån den pedagogik som många i dag uppfattar som framgångsrik, med diskussioner, ifrågasättanden och aktivt elevstöd.

Men Jan Björklund vill inte tillbaka i tiden.

– Om någon tror att jag vill gå tillbaka till 40-talets skola, så vill jag inte det. Men läraren behöver återta mer av ledarskapet i många klassrum. Om ett antal personer håller med mig, men retar sig på ordet, så bortse då från ordet. Fundera nu på innebörden. Skolverkets och Skolinspektionens rapporter är väldigt tydliga med att allt detta ensamarbete inte är bra, säger utbildningsminister Jan Björklund.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".