Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Närmare 50 bolag vill köra tåg i Sverige

Publicerat tisdag 12 april 2011 kl 15.03
"Vi ser en stor framtid för tåget"
(1:15 min)
Trots många problem med tågtrafiken är det många som vill köra tåg. Foto: Gunnar Lundmark/Scanpix.

Trots problemen på järnvägarna samt de många tågstoppen, har 47 bolag ansökt om att få köra sina tåg i Sverige nästa år. Fem av dem är nykomlingar, bland annat Sundsvallsflyg, som vill ta sträckan Sundsvall-Stockholm.

– Vi är med på flygtrafiken i dag och vi ser en stor framtid för tåget. Det finns kvalitetsproblem med rälsen för närvarande, men det kommer att ta så pass lång tid innan detta är åtgärdat och vi vill vara med och vi vill vara med så snart som möjligt, säger Johan Nikula vd för Sundsvallsflyg.

Sedan 2009 delar flera privata bolag på järnvägen med statliga SJ.

Nu kommer en ny vända i avregleringen och 47 tågoperatörer har lämnat in sin ansökan.

Bland de som redan kör tåg på den svenska järnvägen finns SJ, Riva och DSB. Bland de nya finns Nordiska tåg och TN Rail.

Aldrig förr har så många åkt tåg som nu.

Men frågan är om man verkligen kan tjäna pengar på tågtrafiken, med så många störningar, framförallt vintertid.

Johan Nikula på Sundsvallsflyg är medveten om problemen.

Men SJ har hittills tjänat pengar på sträckan Sundsvall-Stockholm, trots störningarna, säger han.

Och om Sundsvallflyg får tillstånd, vilket blir klart i september, så kommer det att utmana jätten SJ med billigare biljetter och erfarenhet av att hantera trafikproblem, säger Johan Nikula.

– Vi tror att vi är riktigt duktiga på att hantera trafikproblem. Det är en konkurrensfördel i sig.

Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm tycker att det är för tidigt att säga om och på vilket sätt avregleringen har påverkat tågtrafiken.

– För att vi ska ha en uppfattning så måste vi också kunna titta på vilka ansökningar som har kommit in, så långt har vi inte kommit än.

Vilka sträckor som är efterfrågade?

 -Exakt.     

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".