Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Trätofflorna upplever en ny vår

Publicerat fredag 15 april 2011 kl 15.15
"Ju högre desto bättre verkar det som"
(2:27 min)
KG Johansson arbetar på en toffel i Troentorps Toffelfabrik. Foto:David Rasmusson/Sveriges Radio.

Högklackade träskor har de senaste åren blivit på modet och nu hoppar även stora klädbutiker som Hennes och Mauritz på tåget. Trenden har inneburit ett uppsving för de klassiska tillverkarna. 

På Troentorps Toffelfabrik utanför Båstad är det numera högklackat som gäller. Mellan 80 och 90 nitar kan gå åt till varje sko som tillverkas här på fabriken i Troentorp. Här har man gjort trätofflor sedan 1907 och är en av ett tiotal kvarvarande tillverkare i Sverige.

När trätofflorna hade sin glansperiod på 1970-talet jobbade här 160 personer, berättar arbetsledaren KG Johansson.

– På 70-talet, i början på 80-talet, kom trenden med joggingskor och då dog ju allt som hette tofflor, i stort sett.

Nu arbetar bara åtta personer i fabriken, men man har ändå ökat produktionen de senaste åren eftersom trätofflan har kommit på modet igen.

– Men det är inte bara vanliga tofflor utan det ska vara mycket högklackat just nu. Och ju högre desto bättre verkar det som nästan.

När det gäller högklackade tofflor så har försäljningen mångdubblats de senaste åren och ökningen kan bland annat tillskrivas svenska företaget Hasbeens vars trendiga dojor nu även Hennes och Mauritz kommer att börja sälja. I Troentorp tillverkar man en del av Hasbeens modeller och de hippa skorna har också lett till att andra tillverkare i Sverige fått mer att göra, säger KG Johansson.

– De vi tillverkar högklackat till har lagt ut arbetet på ett par fabriker till. De har helt klart fått ett uppsving. Vi har till och med fått problem att få bottnar så att vi hinner med att leverera som kunderna vill.

Även om man totalt sett fortfarande säljer mest av de klassiska modellerna så är de högklackade trätofflorna också populära i fabriksbutiken, berättar marknadsansvarige Åsa Rosengren Ahlström.

– Slip-in har väl sålt väl bäst de två senaste åren men flätade kommer rätt så mycket i år på högklack.

Nu går det bra och det måste man utnyttja, för mode är trots allt mode, resonerar KG Johansson.

– Ja, ofta är det ju så att det håller på i fyra - fem år och sedan kommer det något nytt. Det kommer man aldrig i från så det gäller att ligga i nu när man har möjligheter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".