Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Trafikverket måste spara efter snörik vinter

Publicerat söndag 17 april 2011 kl 10.46
"Ebb i kassan hos Trafikverket"
(1:45 min)
Notan för årets snöröjning blir dyrare än man bugeterar för, uppger Trafikverket. Foto: Scanpix.

Nu har Trafikverket räknat ihop slutnotan för årets snöröjning. Den blev en kvarts miljard dyrare än beräknat, vilket betyder att planerat vägunderhåll nu kommer att skjutas på framtiden. Men snöröjningen har både vinnare och förlorare.

Antalet lantbrukare som kör bort snö har blivit fler för varje år. Själva plogningen innebär stora inkomster för snöröjarna.  En av dem är Björn Jacobsson på Husby Gård.

– De två sista vintrarna har varit bra, då har jag säkert kunnat jobba med snöröjningen i nonstop i några månader, säger Björn Jacobsson till Ekot.

De svenska lantbruken får in en halv miljard kronor på snöröjningen. För Björn Jacobsson innebär snösvängen en femtedel av omsättningen på hans gård.

Men den senaste snörika vintern har gett ebb i kassan hos Trafikverket. De hade budgeterat med två miljarder, men kostnaden blev en kvarts miljard mer.

– I första hand är det beläggningsunderhållet som kommer att få stå tillbaka. I enkelt språkbruk handlar detta om asfaltsläggning. Men i sommar kommer kanske brounderhållet också få stå tillbaka, säger Per Gustafsson, informationsansvarig på Trafikverket.

Till kostnaderna kommer också kommunernas snöröjning på uppskattningsvis en och en halv miljard kronor. Totalt har denna vinter kostat skattebetalarna 3,75 miljarder kronor.

Men för lantbrukaren Björn Jacobsson är det inte bara pengarna som lockar.

– Både vi och vår personal får chansen att träffa lite andra människor. Det blir mer socialt än när man går ut på gården och luffar för sig själv, säger Björn Jacobsson.

Nu får Trafikverket hushålla med underhållspengarna under resten av året.

– Allvarligt är det inte, men däremot kan man tycka att det är tråkigt att en beläggningsåtgärd kan komma att skjutas på några år. Men det går att flytta på sådana saker. Däremot går det inte att sluta ploga under vintern, säger Per Gustafsson.  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".