Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Akuta brister på järnvägen åtgärdas inte i tid

Uppdaterat måndag 18 april 2011 kl 11.10
Publicerat måndag 18 april 2011 kl 06.00
"Det håller på att rasa ihop"
(2:23 min)
1 av 2
Med en mobilkran lyftes de ledningsstolpar som vält över spåren norr om Stockholms Central upp natten till fredagen. Foto: Johan Nilsson/Scanpix.
2 av 2
Klicka för grafik

Drygt hälften av de fel och brister som uppstår på landets järnvägar åtgärdas inte i tid enligt Trafikverkets föreskrift. Det visar en granskning som Sveriges Radio har gjort. Men Trafikverket själva menar att det går att skjuta på underhållet, och att det är besiktningsmännens bedömning och inte föreskrifterna som gäller.

Lokföraren Björn Halvarsson har märkt av fel som blivit liggande och som orsakat störningar.

– Det håller på att rasa ihop, skulle jag vilja säga. Det är kvarstående skador som ligger år ut och år in. Det innebär stora störningar för persontrafiken och stora störningar för industrin, som inte får sina varor i tid, säger han.

Järnvägar ska fortlöpande säkerhetsbesiktigas för att upptäcka fel och brister i tid.

Förra året rapporterades över 70 000 anmärkningar. Sveriges Radio har gått igenom besiktningarna. 58 procent av felen åtgärdas inte inom de tidsramar som är uppsatta.

Resultatet gör SJ:s avgående styrelseordförande Ulf Adelsohn upprörd.

– Det är naturligtvis bedrövligt. Det som är bra att ni tar fram är att det för svenska folket blir uppenbart att de svenska järnvägarna är katastrofalt illa underhållna. Allt det här leder till att det blir driftsstörningar. Våra tåg kommer inte fram, de blir försenade, det blir stopp, säger han.

Inte ens alla akuta fel, så kallade A-anmärkningar, som kan orsaka tågstörningar och olyckor, åtgärdas i tid.

Enligt våra beräkningar blev 20 procent av akutfelen inte åtgärdade inom två dagar, som är föreskrivet. Det finns akuta fel som blivit liggande i upp till två år.

– Det är allvarligt. Alla A-anmärkningar måste åtgärdas på en gång. Det är två saker, säkerheten är ett orosmoln och livslängden på anläggningen blir sämre om man inte åtgärdar sådana här fel, säger Uday Kumar, som är professor i drift- och underhållsteknik vid universitetet i Luleå.

Men Trafikverket vill inte kännas vid Sveriges Radios siffror och säger att det går att göra undantag. Det är besiktningsmännen själva som avgör när felen ska vara åtgärdade, och inte föreskriften.

– 20 procent stämmer inte med mina siffror. När vi tittar på det här utgår vi från besiktningsmannens bedömning. Den behöver inte stämma överens med den här strikta tiden på två dagar, säger Lena Engstedt, underhållschef på Trafikverket.

– Det som också är viktigt att veta är att man i de här systemen inte ser vad vi har gjort under tiden. Det kan vara allt från att vi gör en provisorisk lagning till att man sänker hastigheten eller till och med stänger av spåret, säger hon.

Så här gjorde vi:

#text=4460159#har granskat de säkerhetsbesiktningar som fortlöpande görs av järnvägarna.

P4 Värmland: #text=4458883# | P4 Jönköping: #text=4460696# 
P4 Väst: #text=4460747# | P4 Uppland: #text=4456141#
P4 Östergötland: #text=4460785# | P4 Jämtland: #text=4460805#
P4 Norrbotten: #text=4460831# | P4 Halland: #text=4460780#
P4 Malmöhus: #text=4460922# | P4 Sjuhärad: #text=4460837#
P4 Kalmar: #text=4457082# | P4 Kronoberg: #text=4458207#
P4 Dalarna: #text=4458235#

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".