Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Byggstart för Brennertunneln

Publicerat måndag 18 april 2011 kl 13.10
Första officiella spadtaget för Brennertunneln
(1:06 min)

I dag tas det första officiella spadtaget på det som kallas Europas största infrastrukturprojekt, järnvägstunneln under Brennerpasset.

Tunneln är tänkt att underlätta trafiksituationen på sträckan mellan österrikiska Innsbruck och Fortezza i norra Italien. En av de viktigaste och mest trafikerade förbindelserna mellan norra och södra Europa.

Åtta miljarder euro beräknas tunneln kosta Österrike, Italien och EU. Men för de inblandade länderna är det värt det.

I över 40 år har det smitts planer för en tunnel som ska lätta trycket på den ökända alppassagen Brennerpasset.

Varje år kör två miljoner lastbilar och tio miljoner personbilar längs motorvägen, men köerna på sträckan är inte bara soltörstande nordeuropéers skräck inför resan söderut.

En lastbil var femtonde sekund i rusningstrafik gör livet för de boende i det annars så natursköna området snudd på outhärdligt. Både buller och utsläpp ligger långt över EU:s gränsvärden.

Men det är ingen självklarhet att trafiken flyttar bort från motorvägen och ner på spåren under marken när den drygt 55 kilometer långa tunneln står klar om 15 år.

Tunneln är bara en pusselbit i höghastighetsspåret mellan Berlin och Palermo och både i Tyskland och i Italien har järnvägsbygget redan stött på stora förseningar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".