Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dyrt för studenten men bra för festfixarna

Publicerat söndag 1 maj 2011 kl 06.08
Svårt att sälja alla biljetter
(2:30 min)
Det kan bli dyrt för studenterna när festerna drar igång. Studenterna på bilden har inget med texten att göra. Foto: Scanpix

Studenttider är bra affärstid för festfixare som börjar jobba med sin marknadsföring redan på hösten.

– Vi börjar med införsäljningen för studentfesterna redan i augusti. Den håller på i två till tre månader, säger Ali Taherian på eventföretaget skolfest.se.

Klasserna köper alltså ett helt paket av festfixarna som står för lokal, catering, vakter och musik. Men studenten tar också på sig ansvaret att sälja biljetter till eftersläppet, någonting som kan vara stressande för många som inte får sålt sina biljetter. Vissa blir desperata.

Cecilia Blomberg som går sista året på gymnasiet berättar.

– Jag var på ett körrep för några veckor sedan och då var det en i kören som kom fram till mig och frågade mig om jag kunde köpa biljetter till hennes kompis skiva. Henne har jag aldrig träffat, säger hon.

Först betalar man alltså för sig själv och sen tar man på sig ansvaret att sälja ett antal biljetter. Det kan vara krångligt om man inte har tillräckligt många polare. John Ersson gjorde på ett annat sätt.

– Jag har valt att byta biljetter med mina kompisar så jag får gå på sex andra skivor, säger han.

Det betyder alltså att du får gå på sex olika fester?

– Ja, det får jag göra. Men jag är ändå skyldig att betala de här 720 kronorna som jag kanske gärna hade avstått ifrån. Jag hade gärna sålt biljetterna men sen är det så att alla jämnåriga kompisar också tar studenten så de har också sina skivor. Då blir det naturliga att man byter med varandra, för att bli av med dem överhuvudtaget.

Kan du inte bara strunta i att gå på alla fester?

– Det är klart att jag kan men då får jag ganska många emot mig, säger John Ersson.

Ali Taherian på eventföretaget skolfest.se menar att de försöker upplysa eleverna om att det kan vara ett problem.

– Det är upp till var och en. Vi berättar om våra erfarenheter och om hur biljettförsäljningen sker. Det blir ju fler fester med färre människor på varje fest.

Samir El-Sabini ordförande på Sveriges elevråd Seco är kritisk till hela branschen som han kallar skolmarknaden.

– Den är generellt sätt ganska omogen och det är ofta väldigt olika styrkeförhållanden mellan parterna och ibland så utnyttjar aktörer det för att tjäna på de svagare parterna och det är ofta eleverna, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".