Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ett av tio transportföretag märker av Japanskalv

Publicerat tisdag 26 april 2011 kl 10.01
"Än så länge relativt små effekter"
(2:02 min)
Färre leveranser från Japan har märkts hos företag som arbetar mot bilbranschen. Foto: Bertil Ericson/Scanpix.

Jordbävningskatastrofen i Japan och oroligheterna i Nordafrika har haft viss effekt på svenska företag inom transportnäringen, visar en enkät som branschorganisationen Transportgruppen presenterar i dag. Bland annat upplever vissa bilförsäljare att leveranserna från Japan blivit färre.

Lars Helsing, vd på Förenade Motor i Malmö som säljer flera japanska bilmärken, säger att han än så länge inte märkt någon skillnad, men han tror att effekterna av skalvet och de efterföljande produktionstoppen snart kan komma att börja märkas.

– På sikt fram mot maj och juni så kan det ju bli vissa leveransförseningar av bilarna som tillverkas i Japan, säger Lars Helsing.

11 procent av alla olika typer av företag inom transportbranschen, det vill säga hamnbolag, åkerier, taxiföretag och så vidare, svarar i Transportgruppens enkät att deras verksamhet påverkats av naturkatastrofen i Japan.

Av dem som påverkats svarar 58 procent att antalet leveranser från Japan minskat. Det är framför allt företag som arbetar mot bilbranschen som känt av det, enligt Transportgruppens vd Peter Jeppsson.

– Bland annat rederierna som transporterar hit bilarna från Japan, sedan hamnarna som tar emot dem och till sist även återförsäljarledet, säger han.

I samma enkät svarar 20 procent av företagen inom transportnäringen att deras verksamhet påverkats av situationen i Nordafrika och Mellanöstern. Av dem som påverkats svarar 38 procent att antalet leveranser till området har minskat.

– Den påverkan är då mer på landtransporter. Det gäller bland annat telefonsystem för Ericssons räkning. Åt andra hållet är det en hel del frukt och grönt som vi importerar och det har också påverkats, säger Peter Jeppsson.

Om man tittar rent ekonomiskt, hur pass hårt kan det här slå mot branschen?
– Totalt sett är det än så länge relativt små effekter på hela transportnäringen. Men man kan inte bortse från dem, det är inte helt marginellt.

De internationella orosmolnen till trots så är transportnäringen optimistisk inför framtiden.

52 procent av företagen tror att omsättningen i den egna verksamheten kommer att öka det närmaste kvartalet medan 40 procent tror den kommer att ligga kvar på samma nivå. 24 procent tror att antalet medarbetare i det egna företaget kommer att öka.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".