Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Mobilt bredband driver Ericsson

Publicerat onsdag 27 april 2011 kl 12.34
Ericsson är med och surfar på vågen och bra utveckling för Volvo i Asien
(1:38 min)
Ericsson och Volvo går fram i senaste kvartalsrapporter. Foto: Fredrik Sandberg, Alan Diaz/ Scanpix. Montage: Sr.se

I dag har flera av Stockholmsbörsens tungviktare kommit med sina rapporter för årets första kvartal. Både buss- och lastbilstillverkaren Volvo och telekombolaget Ericsson presenterade vinster som fick bolagens aktier att stiga på börsen.

Ericssons VD Hans Vestberg är nöjd med rapporten.

– Vi har pratat rätt länge om att mobilt bredband driver vår affär. Vi är väldigt bra positionerade på den marknaden. När vi nu stänger första kvartalet ser vi ju självklart att de har växt för oss.

– Vi växer 25 procent, valutajusterat. Mycket drivet av vår nätverksaffär och mycket drivet av mobilt bredband, säger VD Hans Vestberg.

Det är framförallt mobilt bredband som efterfrågas i världen nu och som är fördelen för Ericsson?

– Det är där vi är starka. Vi har den största marknadsandelen,

Mobilt bredband växer så det knakar just nu runtom i världen - och Ericsson är med och surfar på den vågen.

Telekombolagets rapport visade till övervägande del starka siffror - försäljningen steg kraftigt jämfört med första kvartalet för ett år sedan - och vinsten blev 5,8 miljarder för kvartalet - långt bättre än för ett år sedan.

Och aktiekursen steg kraftigt efter det här beskedet - under förmiddagen med mer än nio procent.

Också Volvos kvartalsrapport fick ett positivt mottagande på börsen.

Vinsten på 5,8 miljarder kronor var mer än dubbelt så mycket jämfört med första kvartalet i fjol.

Och Volvos VD Leif Johansson skruvar nu upp prognosen för 2011 när det gäller efterfrågan på tunga lastbilar i Europa och i Nordamerika.

 – Vi har många saker som samverkar nu. Vi har riktigt bra utveckling i Asien, där vi har gjort stora investeringar. Sedan har vi också bra utveckling i Nordamerika och Västeuropa.  Sedan har vi dessutom många nya produkter som biter och vi tar lite marknadsandelar på många av våra affärsområden.

– Allt som allt blev det 33 procent tillväxt i kvartalet, vilket onekligen är starkt, säger Volvos VD Leif Johansson. .

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".