Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Trafikverket tar fram bättre spårväxlar

Publicerat lördag 30 april 2011 kl 09.40
Spårväxlarnas kalkylerade livslängd på 40 år hålls inte
(2:08 min)
Jan Lundberg professor på Luleå tekniska universitet och och Arne Nissen spåringenjör på Trafikverket. Foto: Nils Eklund/ Sveriges Radio

Trafikverket satsar 10 miljoner kronor för att forskare ska kunna utveckla mer robusta spårväxlar än dagens för att öka tågens punktlighet. I dag ligger utnötta och strulande spårväxlar bakom en femtedel av problemen på järnvägsnätet.

Efter tågproblemen den senaste tiden börjar nu ett omfattande arbete för att försöka ta fram tåligare spårväxlar.

I dag ligger spårväxlar bakom en femtedel av problemen på järnvägsnätet - vilket främst beror på att spårväxlarnas kalkylerade livslängd på 40 år inte hålls.

Arne Nissen är spåringenjör på Trafikverket.

– I dag är växeln utsliten efter 30 år. De sista tio åren lever vi på nåder och då kommer också en hel del fel. Så genom att få en stabilare växel som lever längre utan problem löser man en del av problematiken, säger han.

Det svenska järnvägsnätet har 6 500 spårväxlar som när de går sönder eller ruckas i sidled många gånger medför tågförseningar.

Det är den enorma sidledskraft som ett tåg framkallar när det byter spår som gör spårväxlarna sårbara, säger professor Jan Lundberg på Luleå tekniska universitet.

– Så det är inte konstigt att de slits. Och därför så måste ju spårväxlarna klara av detta så det är ju inte konstigt att de slits och därför ska vi då försöka konstruera växlar som är hållbarare och styvare som klarar att ta upp de här krafterna bättre så att det blir mindre underhåll, säger han.

Även de mörkbruna träbalkarna som i dag bär upp rälsen och de ibland upp till 70 meter långa växelsspår-sjoken - komma att behöva bytas ut mot något annat material.

– Kraften från vagnarna går ju ner i de här träbitarna, sleepers, och kan man då förhindra förflyttningen skulle man säkert få hållbarare växlar.

Syftet med det femåriga forskningsprojektet som Luleå tekniska universitet, Chalmers och Trafikverket nu startar är att öka tågens punktlighet.

Men eftersom Trafikverket som mest hinner byta ut 200 spårväxlar varje år kommer effekten att dröja även efter att mer robusta framtida spårväxlar utvecklats.

– Då tar det ganska lång tid att byta ut 6 000 växlar, vi pratar om 30 eller 40 år.

Varför gör ni det här just nu?

– Det har blivit större fokus på att få det här att fungera och det har tagit ganska lång tid att övertyga, både internt och externt, att det behövs mer pengar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".