Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kinesisk nykomling blir Saabs nya "räddare"

Publicerat tisdag 3 maj 2011 kl 04.00
Underleverantör försiktigt positiv till beskedet
(1:24 min)
Ledningen för Saab har sökt sig österut för att säkra framtiden. Foto: Pontus Lundahl/Scanpix.

Saab Automobile har träffat en överenskommelse med den kinesiska biltillverkaren Hawtai Motor Group. Vad överenskommelsen innebär är oklart, men Saabs ordförande Victor Muller beskriver den som det som ska rädda Saab.

– Efter en tid med dåliga nyheter är detta det jag har arbetat för mycket hårt, säger Victor Muller.

Saabs ordförande och Spyker Cars vd Victor Muller åkte i förra veckan till Peking med förhoppningar om att få till en mer långsiktig lösning på Saabs problem.

Det avtal om partnerskap som Saab Automobile nu slutit med den kinesiska biltillverkaren Hawtai beskrivs av Victor Muller som långsiktigt viktigt.

Hawtai är ett ungt företag. Det bildades år 2000 och har huvudkontor i Peking.

Hawtai har två fabriker, en i Shangdong-provinsen vid kusten och en i Inre Mongoliet i norra Kina. Företaget har kapacitet att tillverka 200 000 fordon per år, med andra ord en liten tillverkare.

Hawtai tillverkar personbilar, framför allt stadsjeepar men även dieselmotorer och bussar. I tillverkningen har Hawtai använt teknik från den koreanska biltillverkaren Hyundai. Först 2007 började Hawtai bygga bilar på egen hand utan hjälp av Hyundai.

Ett samarbete med Saab kan därför vara fördelaktigt för Hawtai, tror Sven-Åke Berglie, vd för Fordonskomponentgruppen.

– Saab är ett gammalt företag i branschen och har mycket erfarenhet som måste vara attraktivt för kineserna. Det kan vara en styrkeposition, den ena har pengar och den andra erfarenheten. Det kanske inte är så dumt, säger han.

Tidigare i går träffade Saab ett avtal som är viktigt på kort sikt. Investeringsfonden Gemini lånar ut motsvarande 270 miljoner kronor. Med pengarna ska Saab betala sina skulder så att leverantörerna vill börja leverera igen.

Inom en vecka hoppas Saab att produktionen i Trollhättan kan vara igång igen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".