Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Saab köper sig tid med nytt avtal

Uppdaterat tisdag 3 maj 2011 kl 16.20
Publicerat tisdag 3 maj 2011 kl 09.58
1 av 2
Muller och Hawtais Zhang gör upp. Foto: Ng Han Guan/Scanpix.
2 av 2
Klicka för grafik: Hawtai Motor Group

Lättnaden är påtaglig i Trollhättan i dag sedan beskedet kom att bygdens bil Saab Automobil har fått en ny finansiär och delägare. Det är ett kinesiskt företag som köper in sig i Saab och tillför efterlängtade och behövliga pengar.

Fackliga företrädare var glada idag. Anette Hellgren från Unionen menade att det här ger stora möjligheter för Saab.

– Jättebra känner jag att vi får en bra partner i Kina, det funkar inte som biltillverkare att inte vara med på den marknaden, så där öppnar det upp väldiga möjligheter för oss att få ut volym, få ut kunskapen om vårt varumärke på en marknad som man får respekt för, säger hon.

Kan det bli så att jobb flyttas till Kina från Trollhättan?

– Så är inte tanken. Tanken är att företaget där ska förse den kinesiska marknaden, och den verkar vara helt omättlig. Sedan ska vi i Trollhättan förse resten av världen, så vi lär få fullt upp att göra här också, säger hon.

Håkan Schött som företräder Metall är lätad över beskedet.

– Jättekul känns det här naturligtvis och man blir ju väldigt lättad över att det här är färdigt nu. Nu har vi dels beskedet som kom i går med den lite mer kortsiktiga lösningen som gör att vi kan starta upp produktionen igen, och sedan kom det här i dag som är på lite längre sikt och det är naturligtvis oerhört glädjande för oss, säger han.

Håkan Schött och Anette Hellgren kom ut från fabriken och vad lättade efter presentationen av affären med Kina. Det var 30 svenska och utländska nyhetsredaktioner som ringde in till Saab för att höra Victor Muller, ägare och styrelseordförande i Spyker, som äger Saab, lägga ut texten.

Muller hade just skrivit under ett avtal med kinesiska Hawtai Motors, och ceremonin bevakades av över 200 nyhetsredaktioner i Kina, sa han triumferande. Inte illa för ett företag som är nästan okänt i Kina.

Och så fortsatte han, och det var nog det budskapet som de fackliga företrädarna hade tagit till sig.

– Produktionen kommer att gå upp i Sverige och antalet anställda i Sverige kommer att öka, sa han.

Hawtai Motors satsar 150 miljoner euro i Saab, och får tillgång till Saabs teknik och kunskap om att utveckla bilar i premiumsegmentet.

Hawtai kommer att äga ungefär 30 procent av bolaget i form av aktier i Spyker. Nu är Saab välkapitaliserat och välfinansierat, och produktionen i Trollhättan ska sätta igång igen, kanske nästa vecka, beroende på hur det går i förhandlingarna med underleverantörerna och om det finns delar att leverera.

– Nu är det slut på kreditfrossan, sa Victor Muller.

Trollhättefabriken har ju stått still i en månad och förlorat ungefär 4 000 bilar under tiden, medgav Muller. Prognosen för 2011 på 80 000 bilar har övergetts, men någon ny gavs inte.

Nya bilmodeller som bygger på en ny plattform kan komma att produceras i Kina för den kinesiska marknaden i en fabrik i Inre Mongoliet, medan övriga världen får bilar från Trollhättefabriken.

För att transaktionen ska kunna slutföras måste upplägget godkännas av kinesiska myndigheter, Europeiska investeringsbanken och Riksgälden.

– Det vi vill tillse är att vi har våra säkerheter kvar och att vi kan fortsätta ha de säkerheter på de EIB-lån som finns, sa näringsminister Maud Olofsson när hon kommenterade affären.

– Men sedan är det ju Riksgälden som granskar det här avtalet när det är på plats. Vi måste ta det i rätt ordning. Först måste Saab ha ett avtal med de här parterna, sedan måste Saab komma in till Riksgälden med en ansökan, och sedan tittar de på den och ger råd till regeringen om vi behöver fatta något annat beslut eller inte.

– Men jag tycker att det är ett positivt tecken, det är det som är det viktiga. Man har hittat en partner som verkar ha finansiella muskler, man har möjlighet att komma in på den kinesiska marknaden, vilket jag tror är avgörande för Saab framöver, och jag hoppas också att det här leder till att man klarar den långsiktighet som krävs just nu, säger Maud Olofsson.

Som en del av uppgörelsen kommer Tenaci Capital konvertera 42 miljoner euro av sitt nuvarande lån till Saab-ägaren Spyker Cars till aktier, vilket dämpar kreditkostnaderna för Spyker väsentligt, enligt biltillverkaren.

Hawtai Motor Group har ambitionen att bli en världsledande biltillverkare av suvar, personbilar, motorer och bussar. Företaget som bildades 2000 har sitt huvudkontor i Peking och sin produktion vid fabriker i det inre av Kina.

Det är även klart att Saab-ägaren Spyker Cars lånar 30 miljoner euro av Gemini Investment Fund Limited, enligt ett pressmeddelande. Nästa vecka väntas Saab också få ut cirka 29 miljoner euro från lånet i Europeiska investeringsbanken.

Tillsammans med pengarna från Gemini-fonden räknar Saab därför med att ha cirka 60 miljoner euro, omkring 550 miljoner kronor, som kan användas för att betala skulder. Enligt Saab finns inga problem med att använda EIB-pengar till att betala underleverantörer som varit med och utvecklat projekt av EIB-karaktär.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".