Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Saab-samarbetet strategiskt viktigt för Hawtai"

Publicerat tisdag 3 maj 2011 kl 18.00
"Det gäller för aktörer som växer snabbt att ta för sig"
(2:35 min)
Muller och Hawtais Zhang gör upp. Foto: Ng Han Guan/Scanpix.

Hawtai som inlett samarbete med Saab är ett ungt och snabbt växande bolag. Att samarbeta med Saab är därför strategiskt viktigt för Hawtai, säger Fredrik Cho som är vice ordförande i svensk-kinesiska handelsrådet.

I Kina finns en uppsjö av biltillverkare, det talas om mellan 20 och 40 stycken eller till och med ännu fler beroende på hur man räknar. Hawtai hör till de mindre bolagen.

Bolaget bildades 2000 av Richard Zang, en entreprenör som var yrkesmilitär innan han började sin karriär med ett byggbolag, därefter startade han sin första koncern, ett fastighetsbolag. Företaget växte och i slutet av 90-talet sadlade Richard Zang om för att ägna sig åt biltillverkning.

Precis som många andra kinesiska företag har också Hawtai ägnat sig åt att göra kopior av olika märken. Förutom samarbetet med koreanska Hyundai har flera Hawtai-modeller stora likheter med Porsche, BMW och Bentley.

Det är alltså ett ungt och litet bolag, som förra året tillverkade mellan 30 000 och 40 000 bilar. Kapaciteten är dock betydligt större. Målet är att redan om fyra år tillverka en miljon fordon per år.

Den kinesiska staten vill att de många små biltillverkarna i landet ska bli färre och större. Att samarbeta med Saab är därför strategiskt viktigt för Hawtai, säger Fredrik Cho som är vice ordförande i svensk-kinesiska handelsrådet.

– Det är ett race mot en framtida oundviklig konsolidering. Då gäller det för de aktörer som växer snabbt att ta för sig. Det är ett slags landgrabbing som råder i den här sektorn, och ett sätt att signalera att man är proaktiv är att göra internationella förvärv och skaffa sig internationella varumärken.

Och just att man inleder ett samarbete med Saab, vad signalerar det?

– Saab är inte alls lika känt som Volvo, som är ett väldigt starkt varumärke i Kina, men de som känner till Saab i Kina gillar ju märket för att Saab liksom Volvo och svensk teknologi är lika med bra, pålitlig och hög kvalitet, säger Fredrik Cho.

Affären mellan Saab och Hawtai måste först godkännas av Riksgälden och Europeiska investeringsbanken. Men det verkliga nålsögat blir de kinesiska myndigheterna, som så sent som i januari stoppade en affär mellan ett kinesiskt och ett holländskt kabelbolag.

Och för drygt ett år sedan stoppade den kinesiska staten verkstadsbolaget Sichuan Tengzhong från att köpa Hummer från General Motors. Det slutade med att Hummer lades ned.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".