Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Posten misstänks försöka ta konkurrents kunder

Uppdaterat tisdag 3 maj 2011 kl 21.32
Publicerat tisdag 3 maj 2011 kl 19.52
Foto: Janerik Henriksson/Scanpix.

I morse genomförde Konkurrensverket en razzia mot Postens huvudkontor i Solna. Detta eftersom det finns misstankar om att Posten utnyttjar sin ställning med specialerbjudanden till företagskunder som är kunder hos konkurrenterna.

– Det Konkurrensverket vill titta på, det de vill se, det låter vi dem göra just nu, men det är den enda kommentar jag har att ge just nu, säger Postens presschef Per Ljungberg.

Konkurrensverket fick okej av Marknadsdomstolen att göra en oanmäld razzia, eftersom det finns risk att Posten annars förstör bevis. Misstankarna handlar om att Posten utnyttjar sin ställning som dominerande bolag genom att ge specialrabatter riktade till företag som också är kunder hos Postens, i princip enda, konkurrent Bring Citymail.

Konkurrensverket har nu startat en utredning, och om Posten i slutändan skulle fällas i domstol så kan det bli tal om böter, kanske i miljardklassen.

Liknande konflikter mellan Konkurrensverket och Posten kring specialrabatter fanns också i början av 90-talet då postmarknaden avreglerades, säger Mats Bergman som är professor i nationalekonomi. Att samma saker nu kommer upp tycker han är förvånande.

– Jag trodde att de hade lärt sig något. Och i och med att man är statligt ägd bör man ta ett ansvar, säger han.

Också Post- och Telestyrelsen, PTS, har märkt av en attitydförändring från Postens sida på senare år. PTS driver nu också en separat rättslig process mot Posten, eftersom man anser att Posten tar för lite betalt. Det är första gången på 17 år, säger Sten Selander, postchef på PTS.

– Dialogmodellen har inte fungerat under de senaste åren, utan Posten har valt en annan väg, säger han.

Professor Mats Bergman, som forskat kring avreglerade marknader, tror att det är svårt för uppstickare att bryta Postens dominans med dagens regler. Det går bara om andra postföretag får tillgång till infrastruktur, det vill säga Postens brevbärare, på samma sätt som olika tågbolag kan använda samma räls, säger han.

– På andra avreglerade marknader - el, tele, järnvägar och så vidare har man sagt att vissa tjänster är naturliga monopol, där måste alla få dela på samma infrastruktur. På postmarknaden är det egentligen de här brevbärarrundorna som är det naturliga monopolet. Vill man ha flera aktörer tror jag att det är nödvändigt att man tänker i termer av tillgång till den tjänsten, säger Mats Bergman.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".