Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Antonov hade inflytande i Saabs förhandlingar

Publicerat onsdag 4 maj 2011 kl 06.00
"Han har lite grann att säga till om"
(2:48 min)
Vladimir Antonov ska ha styrt över vilka bolag Saab förhandlade med. Foto: Adam Ihse/Scanpix.

Den ryske finansmannen Vladimir Antonov hade inflytande i förhandlingarna som ledde fram till att Saab ska samarbeta med den kinesiska biltillverkaren Hawtai. Detta trots att han ännu inte har godkänts som delägare i Saab. Det hävdar hans talesman i Sverige, Lars Carlström.

I går kom Saab och den kinesiska biltillverkaren Hawtai överens om ett samarbete som innebär att Hawtai blir delägare i Saabs ägare Spyker Cars.

Och enligt Lars Carlström har Antonov haft inflytande över vilka kinesiska bolag Saab förhandlat med.

Trots att myndigheterna inte har godkänt honom som delägare räknas han mer eller mindre redan som det.

– Han har lite grann att säga till om vilka partners han har tänkt sig att samarbeta med. Vi förutsätter ju dock att regeringen och EIB godkänner honom som delägare i Saab enligt de riktlinjer och rekommendationer som Riksgälden har gett.

Lars Carlström är Skandinavienchef för Vladimir Antonovs bolag Converse Group och har insyn i hur det gått till när Saab förhandlat om att få in nytt kapital.

Enligt honom var det också Antonov som såg till att Saab i måndags kunde träffa avtal med investeringsfonden Gemini som sedan tidigare är delägare i Saab med omkring 10 procent av aktierna.

Gemini går in med ett lån på motsvarande omkring 270 miljoner kronor som kortsiktigt kan lösa Saabs betalningsproblem.

Det finns uppgifter som tyder på att Gemini har kopplingar direkt till Antonov, vilket inte Lars Carlström vill kommentera. Men enligt honom var det Antonovs kontakter som gjorde att Gemini gick med på att låna ut pengar.

– Han har ju ett nätverk med personer som har möjlighet att ställa upp sådana här gånger, och det är det han har nyttjat.

Enligt Lars Carlström har Saabs ordförande Victor Muller och vd Jan Åke Jonsson fört samtal med mellan åtta och tio olika kinesiska bolag. Närmare diskussioner om ett samarbete har förts med fyra, fem stycken av dessa. Det slutade med att Hawtai satsar närmare 1,4 miljarder i Saab.

Och även om Saab i stora drag kommer att stå för tekniken och Hawtai för pengarna finns det även tekniska vinningar för Saab genom avtalet, eftersom Hawtai har ett samarbete med den italienska motortillverkaren VM Motori, säger Lars Carlström.

– De har ett ganska intressant motorprogram som kan komma Saab tillgodo, bland annat finns den här dieselmotorn som egentligen utvecklades för kommande 9-5:an och nya 9-4X-modellen. Den motorn kan nu Saab få tillgång till genom Hawtai som har ett avtal med italienska VM Motori.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".