Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Anställda tillbaka på fabriken på torsdag

Publicerat onsdag 4 maj 2011 kl 18.08
Anställda tillbaka på fabriken på torsdag
(2:18 min)

Dagen efter beskedet om att kinesiska Hawtai blir delägare i Saab Automobil väntar nu en lång och slingrig väg mot en nystart för fabriken i Trollhättan. Dessutom måste man ta igen en månads tappad produktion och en fallande försäljning.

Riksgälden har på onsdagen inte fått in någon begäran om ägarprövning från de nya ägarna. Ägarförändringarna ska även godkännas av kinesiska myndigheter, Sveriges regering och Europeiska Investeringsbanken.

Nystart skulle kunna vara dagens nyckelord för Saab.

Det blir en försiktig nystart för fabriken när de anställda kallas tillbaka till fabriken i morgon, dock utan egentlig produktion.

Nystart blir det på allvar i fabriken tidigast nästa vecka. Enligt både underleverantörerna och ordförande Victor Muller tar det minst en vecka innan fabriken går för fullt igen och leveranserna till fabriken har kommit igång.

Då ska Saab försöka ta igen en månads tappad produktion och enligt vad Muller själv uppgav i går har Saab tappat 4 000 bilar i tillverkningen. Muller sa också att Saab ska tillbaka till en produktion på 220 bilar om dagen, men det går att öka med minst 500 bilar i månaden under resten av året:

--Låt oss säga att vi förlorade 4 000 bilar. Men vi har fortfarande åtta månader kvar så att lägga till 500 bilar eller fler i månaden i produktionsschemat är absolut inget problem. Det kan göras, säger Muller.

Sedan gäller det att sälja också. Här krävs det en verklig nystart. Hur det ska gå till vet ingen.

Först sa Saab upp kontraktet med sin reklambyrå sedan 19 år, när de första tecknen på likviditetsproblemen dök upp i slutet av mars. En ny reklamfirma med ny kampanj skulle upphandlas men det har lagts på is tills vidare.

En ny kampanj planeras dock i USA, enligt branschorganet Automotive News. Det handlar om en global kampanj tillsammans med den nya kinesiska samarbetspartners Hawtai Motors och den sannolike investeraren Vladimir Antonov planeras, säger en talesman för Saab Cars i Nordamerika.

Sist men inte minst krävs det en nystart för att locka köparna. För ett par dagar sedan visade månadsstatistiken för Sverige att Saab sålde 560 bilar på en marknad som var den starkaste på 22 år. Saab hävdar att det finns 5 000 svenskar som har beställt en ny bil.

I dag visar siffror från USA att Saab sålde 696 bilar där i april. På en marknad på 1,2 miljoner.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".