Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Metro expanderar

Publicerat onsdag 4 augusti 2004 kl 16.22

Stenbeckkoncernens gratistidning Metro gör allt större vinst. Försäljningen ökar med 50 procent och nu ska tidningen exporteras till fler länder.

– Vi har fortsatt med en kraftig tillväxt och det som historiskt sett väckte frågor, det vill säga om vi skulle kunna exportera Metromodellen utomlands. Det tror jag vi har gett svar på. 11 av 15 tidningar är lönsamma, 9 av 15 tidningar uppnår en marginal över tio procent, säger Pelle Törnberg, vd för Metro.

Hur ser ni på konkurrensen?

– Nu har vi konkurrens i 30 utav 37 städer och i flera av dem har vi faktiskt nått lönsamhet snabbare än i de länder vi har exklusivitet.

– Vi utmanar ju de stora medierna och de tycker självklart inte om oss, de tror att vi är där för att stjäla deras pengar.

Gör ni inte det då?

– Det är precis det vi gör, så det är klart de ska tycka illa om oss.

Vad har ni för strategi för framtiden?

– Det är många länder som är intressanta. Nu har vi vuxit mycket starkt i Europa så det finns inte så många länder kvar där att ta. Men den amerikanska marknaden är intressant, den asiatiska definitivt. De framgångar vi har haft både i Korea och Hong Kong gör att det finns skäl att vara positiv till fortsatt utveckling där.

Erik Palm
erik.palm@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".