Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

SAS pressat av höjt oljepris

Publicerat fredag 6 augusti 2004 kl 12.35
SAS känner av konkurrensen.

Flygbolaget SAS får fler passagerare utomlands men tappar i Sverige. Samtidigt som SAS pressas av de rekordhöga oljepriserna gör lågprisflyget att det är svårt för SAS att tjäna pengar i Sverige.

– Det är fortsatt överkapacitet på den svenska marknaden och fortsatt stor prispress. Det gäller framför allt på linjerna i södra Sverige och det är en tuff konkurrenssituation, säger Sture Stölen på SAS informationsavdelning. 

Flygbolaget SAS ökade sin totala passagerarvolym med närmare 10 procent under juli, jämfört med samma månad i fjol. Bakom ökningen ligger de utländska linjerna. På den svenska marknaden tappar bolaget däremot rejält. Antalet passagerare här hemma minskade med 11,4 procent.

Färre flyger inrikes
Siffror från Luftfartsverket visar också att det totala utrikesflyget från Sverige ökade under juli men att färre flyger inrikes. Minskningen för SAS på de svenska inrikeslinjerna var större. Det betyder att bolaget tappar marknadsandelar. Den senaste tiden har flera lågprisbolag börjat konkurrera med SAS på inrikeslinjerna. Tidigare var lågpriskonkurrensen störst på utrikeslinjerna.

Det är bland annat den konkurrensen som gjort att SAS inte har gått med vinst sedan år 2000. Till bolagets övriga problem kommer nu ett rekordhögt oljepris. De senaste dagarna har oljepriset legat kring 45 dollar per fat. I fjol låg priset större delen av året under 30 dollar per fat. För varje dollar som oljepriset går upp ökar bolagets årliga kostnader med över 100 miljoner kronor.

SAS inför extra biljettavgift
På kort sikt försöker bolaget kompensera sig på olika sätt. Bland annat gör bolaget upp långt i förväg om framtida leveranser för att ha kontroll på sina kostnader. I vår och sommar har bolaget dessutom lagt på en extra avgift på biljetterna på mellan 30 och 40 kronor.

Exakt hur de här åtgärderna slår mot SAS resultat vill bolaget inte säga innan delårsrapporten släpps i nästa vecka.

Sture Stölen på SAS tror inte att bränsletillägget får färre att välja flyget.

– Nu är det här väldigt lite pengar per biljett så jag tror inte att efterfrågan påverkas så mycket av just det tillägget, säger han.

Kalle Nilsson
kalle.nilsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".