Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Flygbiljetten kan bli dyrare

Publicerat tisdag 10 augusti 2004 kl 05.00

På måndagen meddelade flygbolaget British Airways att det kommer höja biljettpriserna, eftersom flygbränslet blivit dyrare.

SAS kommer med sin delårsrapport på onsdag och branschexperter tror nu att bolaget blir tvunget att hänga på engelsmännen för att kompensera de ökade kostnaderna.

Harald Rosén, generalsekreterare på branschorganisationen Svenskt flyg, tror att SAS återigen kommer tvingas höja priserna för att kompensera bränslekostnaderna.

– De måste ta ut ett bränsletillägg och det har de redan gjort. De måste sannolikt ta ut mera bränsletillägg och göra det försiktigt så att de inte belastas med ännu högre kostnader, säger han.

Kompensation för bränslepriser
I våras började SAS ta ut ett tillägg på biljetterna för att kompensera de höga bränslepriserna. Senare höjde man även grundpriset på biljetterna till många linjer.

Priset på bränsle har fortsatt att stiga i takt med att oljepriset har nått sina högsta nivåer någonsin.

När brittiska konkurrenten British Airways lämnade sin delårsrapport igår, måndag, var just de höjda bränslepriserna orosmolnet. Det fick British Airways aktie att rasa och den drog även med sig konkurrenterna runt om i Europa, i fallet.

Drabbar även lågprisbolag
Hittills har lågprisbolag som Ryan Air inte lagt på något bränsletillägg på sina biljettpriser, men Harald Rosén tror att även de kommer att tvingas till det.

– Om bränslet plötsligt kostar dubbelt så mycket då måste till och med ett bolag som Ryan Air ta in de pengarna genom prishöjningar. Det är svårt att se att de ska kunna ta in de pengarna på något annat sätt än genom att höja priserna.

Affärsresenärer sneglar på priserna
Sedan några månader tillbaka har SAS skarp lågpriskonkurrens även på de svenska inrikeslinjerna.

Traditionellt har affärsresenärerna varit SAS bästa kunder. Men enligt Claes Orwallius, kanslichef på Sveriges affärsreseförening, är lågprisbolagen på inrikeslinjerna nu ett alternativ också för föreningens medlemmar.

– De tittar på dessa aktörer med nyfikenhet som man gör när det kommer en ny leverantör. Man granskar dem noggrannt och går igenom om de håller vad de lovar. Många av dem har ju funnits med i ett antal månader. Det verkar som man kan acceptera flera av dem idag, säger Claes Orwallius.

Kalle Nilsson
kalle.nilsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".