Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stor ökning av viltolyckor

Publicerat onsdag 11 augusti 2004 kl 05.00
Annika Sävberger visar hur man fäster en markeringsremsa för att visa var det påkörda djuret sprang in i skogen.

Viltolyckor har under de tre senaste åren ökat markant i Norrland. Värst drabbat är Jämtlands län där olyckorna med älg och rådjur ökat med 100 djur för varje år.

Tomas Grandin från Vännes utanför Umeå körde motorcykel sent en kväll och krockade med en älg.

– Det sista jag minns innan jag hamnade på lasarettet är att jag tankade i Skellefteå, nästa minne är från IVA på lasarettet, säger han.

Hur vet du att det var en älg?

– Vi hittade älghår i stövlar, på motorcykeln, i handskar och lite överallt, plus att det fanns blod.

Tomas Grandin fick ena lungan punkterad. Han har fyra år efter olyckan fortfarande ont i hand- och knäleder och har svår huvudvärk. Om han någon gång åker motorcykel kör han inte snabbare än 70 kilometer i timmen och bara när det är ljust.

Jämtland värst drabbat
I tre av fyra norrländska län, i Norrbotten, Jämtland och Västerbotten har viltolyckorna ökat de tre senaste åren, medan de minskat något i Västernorrland. Värst drabbat är Jämtlands län, som de tre senaste åren haft 100 fler olyckor för varje år. Under 2003 hade man hela 658 olyckor med älg och rådjur.

Det finns flera anledningar till ökningen. Älg- och rådjursstammen har ökat på vissa håll, bilisterna kör för fort och nedskärningar och omprioriteringar har gjort att arbeten med viltstängsel och siktröjning har skjutits upp på vissa håll.

Förebyggande samarbete
Men det finns ett nationellt samarbete för att förebygga viltolyckor. Det är SES-gruppen, Trafiksäkerhet och eftersök i samverkan, som består av bland annat polisen, Vägverket och Jägareförbundet.

Under hösten kommer en bil med en uppstoppad älg på att finnas längs vägarna. Bilisterna kommer att informeras om att de har anmälningsskyldighet om de kör på vilt och även markeringsskyldighet, vilket innebär att man sätter ut en remsa där det skadade djuret försvann ut i skogen.

Viltstängsel en falsk säkerhet
Gruppen bygger ekodukter, en slags naturbroar som leder viltet över vägarna, sätter upp ljussignaler som blinkar när djur passerar och bygger viltstängsel. Just viltstängsel kan dock invagga bilisterna i en falsk säkerhet.

– Viltstängsel har ju nästan alltid passager där djur ska kunna gå över. Det kan ju ge en viss falsk säkerhet och man måste faktiskt vara uppmärksam ändå, säger Anja Källsson från Jägarförbundet Västerbotten.

Monika Titor, Umeå
monika.titor@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".