Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Elkunder väntar rekordskadestånd

Publicerat onsdag 11 augusti 2004 kl 06.00

I början av juli fick 6 000 elkunder rätt i Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Det gäller elleverantören Kraftkommission AB som när företaget upphörde tvingade in kunderna på nya, dyrare elavtal.

Företaget vill inte säga om man tänker betala skadeståndet.

– Det här är den största tvist som KO har drivit, och det rör 6 000-7 000 konsumenter, sammanlagt mellan 20 och 25 miljoner kronor, säger Marianne Åbyhammar, ställföreträdande KO.

Tvingades till andra leverantörer
Det blev en storseger i Reklamationsnämnden för KO och för de 6 000 elkunderna. Skellefteåföretaget Kraftkommission dömdes att betala skadestånd.

Kunderna med fastprisavtal tvingades över till andra elleverantörer när företaget upphörde för två år sedan. Kunderna fick då ett mycket högre elpris.

Totalt är skadeståndet närmare 25 miljoner kronor. Ett problem har varit att beräkna hur mycket varje kund förlorat. Kunderna hamnade hos olika leverantörer och hade olika lång tid kvar på avtalen. Det handlar om mellan 500 och 10 000 kronor plus moms.

Schablon ska hjälpa kunderna
Segern i ARN räcker inte för att få ut pengarna. Varje elkund måste själv höra av sig till Kraftkommission och uppge hur mycket man kräver. KO har gjort en schablon som ska hjälpa konsumenterna.

– De behöver bara ta fram vilken årsförbrukning de har och sedan läsa av i en tabell hur mycket de kan få i ersättning av Kraftkommissionen.

Kan gå till tingsrätten
Ett annat problem är att företaget ännu inte svarat på om man tänker betala skadeståndet till kunderna. Det här oroar Konsumentombudsmannen.

I värsta fall kan det bli fråga om en ny grupptalan i tingsrätten som tvingar företaget att betala skadeståndet.

– Det är mycket märkligt. Här har Reklamationsnämnden enhälligt bestämt att de är skadeståndsskyldiga och de ska genast betala ut det här till konsumenterna, säger Marianne Åbyhammar.

Vill inte ge besked
Ännu sex veckor efter beslutet i ARN, vill Kraftkommission varken säga hur många kunder som hört av sig om skadestånd, eller om man tänker följa Reklamationsnämndens beslut.

– De kommer att få ett besked men jag kan inte lämna något svar nu, säger Erik von Ahn, juridiskt ombud för Kraftkommission AB som också sitter i företagsstyrelsen.

Men du kan inte säga när du ska lämna beskedet?

– Jo, jag kan, men jag tänker inte göra det.

Lars-Erik Backman
lars-erik.l.backman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".