Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

SF snart ende biografägaren i landet

Publicerat fredag 13 augusti 2004 kl 12.04

Bonnierägda biografkedjan SF Bio vill köpa sin ende stora konkurrent, Sandrew Metronome. Om bolagen får som de vill kommer en biosugen konsument i framtiden bara att kunna välja ur en stor annons vilken film man vill se på kvällen.

– Den här konstellationen skulle få över 80 procent av den svenska marknaden. Vi skulle få monopol i det närmaste. Svenska producenter kommer stå med mössan i hand för att få ut sina filmer i en biografkedja, säger Eric Broberg Disenychef i Norden och ordförande för Filmdistributörerna.

SF Bio är redan Sveriges största biografkedja - och om Sandrews försvinner kommer SF att kontrollera upp emot 80 procent av marknaden - det påverkar priset på biobiljetter och utbudet på biograferna.

– Det är oerhört bekymmersamt med en aktör som redan är så stark på svensk biografmarknad som sedan blir ännu starkare på svensk biografmarknad genom den här affären. Om det verkligen skulle bli så, så innebär det en hel del problem att lösa, säger hon.

Hur ska problemen lösas?

– Då måste vi ju föra resonemang med de här aktörerna, säger kulturminister Marita Ulvskog.

Liten skillnad
Biobesökaren har redan idag svårt att upptäcka någon konkurrens mellan biografkedjorna. Det är exakt samma pris på samma film oberoende av i vilken kedja den visas, ingen priskonkurrens.

De amerikanska storfilmerna visas redan i bägge kedjorna, ingen konkurrens i utbudet. Bioreklamen presenteras alla redan i samarbete mellan de två bolagen.

– Det är en väldigt lite marknad. Bioreklamsdelen är en väldigt liten del av den totala reklamkakan. Alternativet hade varit att inte visa reklam, säger Jan Bernhardsson är VD för SF Bio.

Dålig konkurrens
Innan SF Bio får köpa Sandrews så måste Konkurrensverket först godkänna affären och de har fortfarande inte fått in någon anmälan om köpet.

Jan Bernhardsson erkänner att det påverkar konkurrensen.

- Det beror på hur du definierar konkurrensen på biografmarknaden. Vi är alltid utsatta för en konkurrens inom eller utanför branschen, säger han.

Blir det en bättre eller sämre konkurrens?

- Min bedömning är att konsumenten inte kommer att märka någon större skillnad.

Men om den ene eller andra konkurrenten försvinner, blir det bättre eller sämre konkurrens då?

- Ja det säger ju sig självt, säger Jan Bernhardsson.

Jesper Lindau
jesper.lindau@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".