Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fler avböjer säljsamtal men företag ringer ändå

Publicerat onsdag 18 augusti 2004 kl 08.42

Nästan en halv miljon spärrar sin telefon för telefonförsäljare. Allt fler företag struntar dock i att numret är anslutet till Nix-registret och ringer säljsamtal i alla fall. (P1 Konsument)

Allt fler spärrar sin telefon mot säljsamtal. Närmare en halv miljon telefonnummer är nu anslutna till Nix-telefon som är branschens egen spärrlista mot telefonförsäljning.

Men samtidigt har klagomålen på företag som struntar i spärrlistan ökat så mycket att den nämnd som handlägger klagomålen inte har hunnit med.

Hans Wahrolén är jurist på branschorgansiationen Swedma som sköter Nix-registret.

– Nämndens ärendemängd exploderade när Nix kom igång, säger han.

Lång tid innan behandling
Den som anslutit sig till Nix, men ändå blir uppringd av telefonförsäljare uppmanas att vända sig till Etiska nämnden för direktmarknadsföring, DM-nämnden, som kan namnge felande företag.

Det har dock tagit över ett år innan anmälningarna behandlats. Dessutom har den webbplats där nämnden publicerar namnen på syndarna inte fungerat som den ska. Den långa väntetiden och bristen på insyn drabbar förstås konsumenterna.

Sätt att undvika lagstiftning
Claes Tullbrink i Stockholm är en av dem som fått säljsamtal fast han är med i Nix-registret. Han tycker företagen kommer för lätt undan.

– Det verkar mer vara ett sätt att undvika lagstiftning än att det fungerar i praktiken, säger han.

Men nu ska DM-nämndens handläggningstider minskas till mellan 3 och 6 månader och informationen om vilka som syndat ska spridas genom pressmeddelanden.

Skarp kritik som också syns i medierna ska sätta stopp för framförallt återkommande syndare.

– Nämnden kommer ta upp det här igen med återkommande överträdelser. Företagen det handlar om är känsliga för publicitet beträffande god sed, säger Hans Wahrolén.

Monica Elfström, P1 konsument
monica.elfstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".