Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vägverket ser över hastighetsgränserna

Publicerat onsdag 18 augusti 2004 kl 16.09
Snart kan det bli tillåtet att köra 120 kilometer i timmen på de bästa motorvägarna i Sverige.

Inom några år kan det bli tillåtet att köra 120 kilometer i timmen på de bästa motorvägarna i Sverige. Vid den pågående trafikkonferensen i Tylösand avslöjade Vägverket på onsdagen att man nu ska se över hela det svenska hastighetssystemet för att bättre anpassa hastigheterna till dagens förhållanden.

– Anledningen är framför allt att det hastighetssystem som vi nu har har 30-35 år på nacken. Det har hänt väldigt mycket, dels i faktisk utbyggnad av vägtransportsystemet, dels i fordonens utveckling och i vår kunskap om hastigheternas betydelse som gör att jag tycker att det är värt att dra igång en diskussion på bred front hur vi ska få ett hastighetssystem framöver, säger Ingemar Skogö, generaldirektör på Vägverket.

Enligt Vägverket är hastigheterna på många vägar dåligt anpassade till dagens trafikförhållanden. På vissa håll kan man behöva höja och på andra håll sänka farten.

Dagens gränser för trubbiga
Samtidigt är dagens hastighetsgränser med 70, 90 och 110 på skyltarna aldeles för trubbiga, enligt Skogö. Det kan därför bli aktuellt med tätare intervaller eller att man går över till exempelvis 80, 100 och 120 kilometer i timmen.

Det innebär att Vägverket för första gången också öppnar för en höjning av dagens maxfart 110 kilometer i timmen.

– Ser man till hur riskerna är att allvarligt skadas eller förolyckas på en bra motorväg så finns det skäl till att diskutera en höjning av hastigheten där, säger Ingemar Skogö.

Så de är så pass säkra i dag att 110 inte är en rimlig maxhastighet idag?

– Sett från den synpunkten kan man diskutera till exempel 120 kilometer i timmen.

Arbetet har precis inletts och tidigast 2007 tror Vägverket att de nya hastighetsgränserna kan vara införda. Det hela ska också ställas mot ökade utsläpp av koldioxid och mot trafiksäkerheten.

För det finns risker med att höja hastigheten som man inte kan bortse ifrån, medger Ingemar Skogö.

– Visst finns det risker och det måste vi titta på. Innan vi diskuterar ett nytt hastighetssystem måste man ha i minnet att huvuduppgiften är att se till att folk håller de hastighetsgränser som finns nu och där finns det tyvärr en del övrigt att önska, säger han.

Daniel Rundqvist
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".