Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Crestors misslyckande används i USA

Publicerat torsdag 19 augusti 2004 kl 11.48
Amerikanska konsumentorganisationer vill stoppa Crestor.

Astra Zenecas viktigaste läkemedel, kolesterolsänkaren Crestor, har hittills blivit en rejäl flopp på den svenska marknaden. Misslyckandet i Sverige används av internationella grupper som försöker stoppa läkemedlet i USA.

Ola Ohlsson, ordförande för läkemedelskommittéernas samarbetsorganisation i Sverige, anser inte att det finns något behov av Crestor.

– Vi tycker att sådana här preparat ska visa patientnytta innan vi kan rekommendera det. Om det inte finns något större behov för ett sådant här preparat i Sverige finns det rimligen inte det på andra håll i världen heller.

Det är just såna här uttalanden som Astra Zeneca inte behöver just nu. Ola Ohlsson och hans kollegor i de svenska läkemedelskommittéerna har nämligen en betydande makt.

Låg marknadsandel
Apotekets statistik talar sitt entydiga språk. Sedan introduktionen för ett och ett halvt år sedan har Crestor bara nått en marknadsandel på drygt en procent bland den grupp läkemedel som sänker blodfetterna och som på så vis ska förhindra framtida hjärt- och kärlsjukdomar hos patienter i riskzonen.

I juli sjönk försäljningen dessutom kraftigt.

Astra Zenecas misslyckande i Sverige används flitigt av den inflytelserika konsumentorganisationen Public Citizen i dess kampanj som syftar till att stoppa Crestor på den amerikanska marknaden på grund av farliga biverkningar. 

– Inte ens de regionala myndigheterna i Astra Zenecas hemland Sverige vill ha Crestor, säger Sidney M Wolfe. Det är på grund av den här internationella uppmärksamheten som utvecklingen i Sverige är så bekymmersam för Astra Zeneca. Det säger Sidney M Wolfe på Public Citizen.

Det var också delvis därför som Astra Zenecas forskningschef Martin Niklasson sa så här till Ekot i somras.

– Varför ska vi lägga elva miljarder kronor om året på forskning i Sverige när Sverige som land inte uppskattar vad våra 5000 forskare göra.

Beter sig som en fyraåring
Sidney M Wolfe på Public Citizen är inte imponerad. Han säger att Astra Zenecas agerande påminner om en fyraårings mer än om ett seriöst läkemedelsföretag.

– Stora läkemedelsföretag tror att de kan hota länder och regeringar med att de ska flytta därifrån om man inte är snälla mot dem. Det påminner mer om en fyraårings beteende än ett företags, säger han.

Daniel Öhman
daniel.ohman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".