Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ica-koncernen ska granskas

Publicerat tisdag 24 augusti 2004 kl 12.15

Svenska matpriser hör till de högsta i EU vilket länge ansetts bero på att branschen domineras av tre stora matkedjor varav ICA är klart störst. I sommar har EU:s konkurrenslagar skärpts och Konkurrensverket granskar i en stor utredning nu om Ica:s marknadsandel är osunt stor.

– Konkurrenslagstiftningen är aldrig ofarlig för något företag. Om den är farlig för Ica-samarbetet är svårt att uttala sig om innan man sett utredningen, säger Nils Wahl, professor i Europarätt vid Stockholms Universitet.

Hur stor får en jätte vara på marknaden? Ica säljer i år för mer än de två andra stora matkedjorna gör tillsammans, Coop och Axfood säljer vardera för dryga 14 miljarder, I Ica för över 30 miljarder.

Lagstiftningen skärps
EU-statistik räknar svenska matpriser till de högsta i unionen och i sommar har lagstiftningen skärpts så att osunt stora aktörer snabbare kan stoppas.

Nationella myndigheter får en starkare roll och behöver inte längre lämna gröna kort, berättar professor Nils Wahl.

– Företagen kan inte längre ansöka om att få ett undantag från reglerna och få någon form av säkerhet genom att fråga en myndighet.

Konkurrensverket ska nu ta reda på om I Ica:s handlarsamarbete är konkurrenshämmande samarbete och ett missbruk av dominerande ställning.

Utredningen är stor, hela branschen utfrågas och det står redan klart att I Ica:s centralinköp och avtal med handlarna påverkar samhandeln mellan EU-länder. Kanske negativt.

En knäckfråga för utredarna är Ica:s storlek.

Själva säger sig Ica ha 30 procent av marknaden medan fria bedömare säger 45 procent.

Ica försöker minska siffran genom få utredarna att räkna in bensinmackar, sushirestauranger och blomsterbutiker.

– Det skulle vara förvånande om man kom fram till samma marknadsandel som Ica, säger Nils Wahl.

Mer än 30 procent av marknaden
I EU går maxgränsen för sund marknadsandel vid 30 procent medan Sverige Ica -anpassat lagen och i ett så kallat gruppundantag tillåter Ica ha 35 procent av marknaden.

Varför får Ica vara större än kedjor i övriga EU?

– Det är en bra fråga. Det är väl departementets uppfattning. Jag har inte sett att någon annan oberoende institution delar den bedömningen, säger professor Nils Wahl.

Ica -utredningen tros pågå hela hösten och i slutändan lär det enligt professor Wahl bli domstolar som får avgöra frågan. Ica kommer att överklaga beslutet.

På Ica tar man än så länge utredningen med upphöjt lugn.

– Vi håller oss innanför regelverket och vill gärna bli ännu större på marknaden, säger Ica-handlarnas jurist Fredrik Hägglund.

– Det finns företag som har 85 procent av marknaden och det fungerar bra.

Per Gulbrandsen
per.gulbrandsen@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".