Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industribyggnad med kraftig rökutveckling som följd och spridningsrisk till närliggande fastigheter. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på din lokala P4 kanal.
(Publicerat idag kl 12.35)

Billigt flyg pressar SJ

Publicerat tisdag 24 augusti 2004 kl 16.13

Det är inte bara statligt delägda SAS som känner av konkurrensen från lågprisflyget, även SJ har drabbats av prispressen, vilket tvingat företaget att sänka sina priser och dra ned på trafiken. Trots tuffare konkurrens vill man ändå vara försiktig med att lägga ned de linjer som inte är lönsamma.

– Lågprisflygen har förmodligen kommit in på den svenska marknaden för att stanna under överskådlig tid och de har satt prisnivån. I dag kostar det 175 kronor att flyga till Göteborg och då kan man inte ta så fantastiskt mycket mer för att åka tåg, säger SJ:s vd Jan Forsberg.

SJ gick med 22 miljoner i vinst under första halvåret i år. Utan extrainkomster från försäljning av lok och aktieförsäljningar hade det dock blivit en förlust.

Billiga biljetter
Det kostar nämligen fortfarande mer att transportera tågresenärerna än vad företaget drar in på biljettförsäljningen.

Delvis beror det på att lågprisflyget tvingat SJ att sänka sina biljettpriser, men också på att företagets besparingsprogram inte fått full effekt än. När besparingarna får genomslag kommer också företaget att tjäna pengar på tågtrafiken, tror SJ:s vd.

Statlig garant
Statens krav på SJ att visa vinst innebär dock att tågavgångar kommer att försvinna och styrelseordföranden i SJ, förre moderatledaren Ulf Adelsohn, tycker att staten borde lyssna mer på folket.

– Våra ägare, staten, kräver ju att vi ska gå med vinst, medan svenska folket tycker att tåget ska stanna där man bor och att det ska transportera en billigt och punktligt till en annan plats, och det där är svårt att förena. Jag tror att vi får en liknande debatt om järnvägen som om postverket om några år angående statliga garanter.

– Jag tycker nog man ska fundera noga över vad som är statens uppgift i ett samhälle och viktig infrastruktur ska nog staten garantera, säger han.

Thorbjörn Carlsson
thorbjorn.carlsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".