Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Allt färre jobbar hos Saab Automobile

Publicerat onsdag 25 augusti 2004 kl 12.21

Saab Automobile kommer att minska antalet anställda i Trollhättan med flera hundra fram till årsskiftet, uppger branschtidningen Automotive News Europe. Presschef Christer Nilsson bekräftar att antalet anställda fortsätter att minska genom naturlig avgång om försäljningen inte ökar, men varsel är inte aktuella.

-Vi fortsätter med vårt effektiviseringsjobb och det kommer naturligtvis att resultera i att vi per år blir färre anställda för samma jobb om vi inte ökar vår produktion. Vid samma produktionsvolym ska vi naturligtvis producera mer per capita, säger Christer Nilsson till TT.

-Däremot kommer vi inte att säga upp en massa folk.

För närvarande arbetar runt 6 300 anställda på Saab i Trollhättan, vilket kan jämföras med drygt 9 000 i slutet av 1999.

Årets försäljning väntas uppgå till 135 000 bilar om fjärde kvartalet blir så pass bra som man hoppas på, vilket kan jämföras med drygt 131 000 under 2003, då Saab gjorde en förlust på 4,4 miljarder kronor.

-Vårt problem är att vi inte har tillräckligt många produkter och att våra fasta kostnader är för höga, säger Saabchefen Peter Augustsson till tidningen.

Under fjolåret lyckades man dock sänka de fasta kostnaderna med 20 procent, vilket kommer att påverka både årets och nästa års resultat.

Augustsson uppger att man hoppas kunna bryta förlusttrenden i år. Målet är att öka försäljningen till 200 000 bilar 2006.

-Då kommer vi att tillverka bilar i fyra olika länder, säger Christer Nilsson.

Förutom i Trollhättan producerar Saab då bilar i Österrike, Japan och USA.

Nya 9-2 X som nyligen introducerats i USA byggs på Subaru Impreza hos Fuji i Japan, till våren kommer stadsjeepen 9-7 X som byggs hos GM i USA, och om ett par år kommer den så kallade cross-over kallad 9-6 X som också ska produceras tillsammans med Subaru i Fujis amerikanska fabrik.

Nästa år är det också dags att starta tillverkningen av kombiversionen av 9-3-modellen i Trollhättan. Dessutom kan det bli aktuellt att bygga andra GM-modeller i Trollhättefabriken för att utnyttja det kapacitetsutrymme som finns där.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".