Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Estoniaolyckan på hemsida efter 10 år

Publicerat måndag 30 augusti 2004 kl 16.00

I år är det tio år sedan som passagerarfartyget Estonia förliste och 852 människor omkom. Styrelsen för psykologiskt försvar har på regeringens uppdrag tagit fram en hemsida på internet, som innehåller myndigheternas arkivmaterial på ett tillgängligt sätt.

– Jag skulle vilja säga att det mesta finns med, men du kan hitta alltifrån Skönhetsrådets synpunkter på minnesvården till autentiska ljudinspelningar från katastrofnatten, säger Mats Ekdahl som är chef för Styrelsen för psykologiskt försvar.

Hemsidan om Estoniakatastrofen öppnas på onsdag. Det är i huvudsak de svenska myndigheternas material som kommer att finnas på hemsidan, till exempel Sjöfartsverkets papper, Statens haverikommission och utrikesdepartementets kontakter med andra nationer. 

Inget utländsk material
Det finns även ljudinspelningar av till exempel samtal under katastrofnatten mellan de båtar som först kom fram till haveriplatsen.

Utländskt material från till exempel Finland eller Estland har inte samlats in. Inte heller handlingar från företag finns med. Rederiet Nordström och Thulin har inte lämnat in några dokument.

En sak som diskuterats ända sedan haverirapporten presenterades är hur Estonia kunde sjunka så snabbt. Där har vice amiral Frank Rosenius kommit fram till att vatten trängde in längst ner i fartyget från ventilationstrummor som satt i sidorna. Redan vid 40 graders lutning började vattnet rinna ner i fartyget.

”Ventilerna var öppna”
Frank Rosenius har kontrollerat ventilationstrummorna på Estonias systerbåt Melodia som går mellan Helsingfors och Tallinn.

– Vi har varit och besökt Melodia och då kan man se att avstängningsordningarna sitter på bildäck, det är den delen som alltså först vattenfylldes. Det är mindre troligt att någon har lyckats ta sig till avstängningsventilerna på ett bildäck som ligger under vatten, jag bedömer det som högst osannolikt. Alltså var de öppna, säger han.

Erik Ridderstolpe
erik.ridderstolpe@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".