Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Facklig kampanj mot Ryanair

Publicerat onsdag 1 september 2004 kl 12.12

Fackförbundet, HTF, delade på onsdagsförmiddagen ut så kallade spypåsar med information till resenärer som skulle flyga med lågprisflygbolaget, Ryanair. Enligt fackförbundet är arbetsförhållandena för de anställda dåliga och genom aktionen vill HTF tvinga Ryanair att sluta ett kollektivavtal.

Bengt Olsson, vice förbundsordförande i HTF, delade själv ut spypåsar på Skavsta flygplats på onsdagsförmiddagen.

– Ryanair är det enda bolaget som har en bas här i Sverige, där det finns svensk personal som jobbar från Sverige och som inte har något kollektivavtal. Alla andra flygbolag ahr också kollektivavtal, det här är det enda som inte har det.

Anställda i Irland
Låga löner, långa arbetsdagar och hårda regler vid sjukdom, är några av de argument som HTF använder sig av när de nu vill sätta press på Ryanair. Enligt fackförbundet jobbar de anställda mer än vad svensk arbetstidslag tillåter och att de anställda bara får 20 dagar semester bryter mot semesterlagen.

Men genom att de svenskar som jobbar i företaget har sin anställning i Irland så kringgår företaget svensk lagstiftning, menar HTF.

Inga kommentarer
Ryanair motsätter sig att löner och arbetstiderna skulle vara dåliga jämfört med andra flygbolag, men vill inte kommentera annat än via ett pressmeddelande, säger nordenchefen Lotta Lindquist-Brosjö.

– Vi kommer inte att göra några intervjuer angående det här utan vi kommunicerar endast via pressmeddelandet.

I det knapphändiga pressmeddelandet hävdar Ryanair, tvärtemot vad HTF uppger, att deras anställda tjänar mer pengar än hos många andra europeiska flygbolag.

Påverkar resenärer
Men kanske påverkar ändå kampanjen en del av de som idag reser med Ryanair.

– Jag föredrar att det blir lite högre priser och att de anställda får lite bättre löner än att servicen ska vara dålig, säger en resenär.

Thorbjörn Carlsson
thorbjorn.carlsson@sr.se

Per Thyrén, SR Sörmland

per.thyren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".