Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Regeringen försvarar granskningsmodell

Publicerat torsdag 2 september 2004 kl 12.30

Det är inte aktuellt just nu att skilja vägtrafikinspektionen från Vägverket. Det säger regeringen på torsdagen trots att inspektionens oberoende ifrågasatts från flera håll. Bland annat har den gemensamma styrelsen bett inspektionen att mildra sin kritik mot vägverket.

Statsekreterare Jonas Bjelfvenstam försvarar ändå den modell man valt.

– Vi valde att ha detta i samma organisation för att undvika risk för byråkrati och dubbelarbete, men också för att pröva oss fram.

Men hade det inte varit bättre att skilja granskaren från den som ska granskas, med tanke på oberoendet?

– Jag tycker att det steg vi tog då för två år sedan var bättre än det vi hade innan. Men jag är inte beredd att idag säga vad jättebra eller jättedåligt, utifrån en erfarenhet på ett och ett halvt år.

Kritisk rapport
Vägtrafikinspektionen ska vara en oberoende granskare av trafiksäkerhetsarbetet i Sverige, men ändå valde regeringen att placera den nya inspektionen inom Vägverket, med samma styrelse.

Det har också lett till kollision. Vid ett styrelsemöte i februari uppmanades inspektionen efter en kritisk rapport kring Vägverkets arbete att sluta vara så mästrande och ändra attityd. En klar uppsträckning från den gemensamma styrelsen.

Regeringen avvaktar
Både styrelsens ordförande Monica Sundström och inspektionens chef Lars Bergfalk har också förordat en delning, något som också till exempel kristdemokraterna nu krävt för att hindra intreseskonflikter. Men regeringen vill avvakta.

– Jag tycker att vägtrafikinspektionen gjort ett utmärkt arbete så långt och drivit de frågor de skulle göra, utan att de skulle hindrats av att ha samma styrelse, säger Jonas Bjelfvenstam.

För tidigt
Bjelfvenstam utesluter ändå inte att det på sikt kan bli en delning. Så sker just nu på andra håll, till exempel järnvägsinspektionen och inom luftfarten då granskaren skiljs från den som ska granskas.

– Jag kan inte utesluta att det blir aktuellt i framtiden men hittills är erfarenheterna så begränsade att man ska kunna dra den slutsatsen, säger han.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".