Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Katastrof för Trollhättan om Saab försvinner"

Publicerat fredag 3 september 2004 kl 05.00

Beskedet att Trollhättans kommuns viktigaste arbetsplats, Saab Automobil, kan förlora tillverkningen av uppföljaren till Saabs 9-3-modell till Rüsselsheim i Tyskland, kom som en fullständig överraskning för många på torsdagen.

Fabrikens framtid ska avgöras av ägaren General Motors inom ett halvår. Förlorar Trollhättan dragkampen är framtiden oviss för många, inte bara i Trollhättan.

– Det vore en ren katastrof, inte bara för Trollhättan utan för hela Västsverige. Det är så oerhört mycket som hänger samman med Saab, alltifrån affärer till folk som bor och har köpt hus här.

– Det kommer att bli en kedjereaktion. Det är så många anställda på Saab och Trollhättan är en sådan liten stad. Det kommer att bli katastrof, säger Kenneth Johansson, som har jobbat på Saab i sju år.

Just nu är han tjänstledig för att läsa på högskolan till sjukgymnast. Ekot hittar honom i blomsteraffär i centrala Trollhättan.

Alla är beroende av Saab
Trollhättan är en stad med 53 000 invånare. Alla är på något sätt beroende av Saab genom familjemedlemmar, släktingar, grannar och vänner.

Totalt är 6 300 personer anställda på Saab Automobil. I hela Västsverige bedöms så många som 25 000 vara beroende av vad som händer på Saab.

Med traditionella underleverantörer som tillverkar alltifrån bilsäten till elpaket, berörs alltså också flera andra företag som städföretag, elfirmor och något så långt borta från den västsvenska bilindustrin som blomsteraffärer, som den mitt i centrala Trollhättan och som ägs av Pernilla Windahl.

– Det är ju klart att folk handlar mindre blommor om de inte har jobb på Saab, då har de mindre pengar, säger hon.

Vad skulle det å andra sidan betyda för dig om Saab expanderade?

– Ja, då handlar de säkert mer blommor, säger Pernilla Windahl.

Rosor i de mest skiftande färger trängs med krysantemum och lite mer exotiska blommor i affärens kyldisk. När Ekot är på plats, köps det dock bara rosor.

Av de 53 000 personer som bor här i Trollhättan är 2 200 eller 6,6 procent inskrivna på arbetsförmedlingen. Riksgenomsnittet är 6,1 procent.

Spänd väntan på besked
Alla väntar spänt på beskedet från GM-ledningen. Blir det Rüsselsheim eller Trollhättan som vinner dragkampen om uppföljaren till 9-3:an och därmed också tillverkningen av Opel Vectra, när GM ska bestämma vilken fabrik som lämpar sig bäst för produktion av de båda mellanklassbilarna?

Blir det inte Trollhättan är framtiden oviss, men ingen vågar riktigt tänka på vad som då skulle kunna ske.

Massuppsägningar på Saab finns överhuvudtaget inte i kommunalrådet Gert-Inge Anderssons tankegångar.

– Det är klart att då uppstår nästa steg, vad ska GM tillverka här då. Det vet vi inte i dag. Men att det blir någon form av produktion här det är jag övertygad om. Jag tror naturligtvis att Saab kommer att klara hem det här, säger han.

Jan Andersson, Göteborg
jan.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".