Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Allt dyrare transporter för avvisade

Publicerat lördag 4 september 2004 kl 12.30

Det blir allt dyrare att avvisa asylsökande som fått avslag från Sverige. Under första halvåret i år har kriminalvårdens transporttjänst chartrat flygplan vid 34 tillfällen för att avvisa flyktingar som inte vill lämna landet. Detta till en kostnad av 4,4 miljoner kronor.

Det blir allt dyrare att avvisa asylsökande som fått avslag från Sverige. Under första halvåret i år har kriminalvårdens transporttjänst chartrat flygplan vid 34 tillfällen för att avvisa flyktingar som inte vill lämna landet. Detta till en kostnad av 4,4 miljoner kronor.

I mars avvisades en person i ett chartrat plan till Lagos i Nigeria till en kostnad av 448 300 kronor. I april avvisades en person i ett chartrat plan till Banjul i Gambia. Kostnad: 345 000 kronor. Det är bara några exempel på hur mycket det kan kosta att avvisa personer som fått avslag på sin asylansökan i Sverige.

Kriminalvårdens transporttjänst kopplas in när avvisade asylsökande inte vill lämna landet frivilligt. Kostnaderna för varje enskild avvisning som sker med hjälp av kriminalvården har ökat med 30 procent sedan 2003, det har Ekot berättat tidigare.

Ökade kostnader
Statistik från transporttjänsten som Ekot tagit del av visar att det under först halvåret i år chartrades plan för 4,5 miljoner kronor, samma kostnad som under hela 2001. Samtidigt är det allt färre personer som åker med på varje enskilt plan. Vid 14 tillfällen i år har det hänt ett plan chartrats för att avvisa bara en person.

Göran Stenbeck är chef för kriminalvårdens transporttjänst.

– Förklaringen är att vi har fler ärenden där det bedöms att det inte går att flyga med reguljära flygplan, säger han.

Vad är det för skillnad när det gäller avvisningar nu jämfört med hur det var 2001, det måste ju ha inträtt någon skillnad?

– Ja, det var färre fall där det bedömdes att det var nödvändigt att ha charter, beroende på hur klienten ställer sig till en avvisning.

Värdighet
Besluten om att ett plan ska chartras görs av polisen lokalt. Men det är inte kostnaden som avgör. Det säger Nils-Olof Gärdin, chef för gränspolisen i Västernorrland. Vid sex tillfällen i år har han fattat beslut om att chartra flygplan vid avvisningar.

– Vi måste ta ut dem på ett vettigt sätt. Det är alltså ett hänsynstagande också till dem själva. Om man gör det riktigt billigt och köper tågluffarkort, hur värdigt är det? Det här är ju vanliga människor, jag tycker att man ska behandla dem med respekt, säger han.

Anna Gustafsson
anna.gustafsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".