Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tv-bolag stäms för oskäliga avtalsvillkor

Publicerat torsdag 9 september 2004 kl 03.52
Konsumentverket anser att digital-tvbolagen har oskäliga avtal.

Tusentals tv-tittare hos de tre bolagen, Boxer, Viasat, och Canal Digital, luras av kontrakt med långa uppsägningstider, anser Konsumentverket. KO har nu stämt Viasat inför Marknadsdomstolen.

KO har stämt Viasat inför Marknadsdomstolen för att stoppa de årslånga förlängningarna om man missar uppsägningstiden.

De tre tv-operatörerna erbjuder olika typer av paket med tv-kanaler. Men de har samma paragraf i sina kontrakt. Om man inte säger upp avtalet senast 30 dagar före avtalets utgång, så förlängs det automatiskt med ett år. Det kostar uppåt 4 000 kr, enligt Konsumentverket.

”Bransch-praxis”
Det är oskäliga avtalsvillkor, enligt KO, som vill att Marknadsdomstolen stoppar avtalen. De påminner om negativ avtalsbindning, det vill säga man måste särskilt anmäla att man vill slippa. De tre tv-bolagen påminner inte konsumenten om att avtalet håller på att gå ut.

Bolagen själva kallar avtalen för ”bransch-praxis”, men enligt Annika Hernodh på Konsumentverket är det ganska klart vilket syftet är.

– Man får väl förutsätta att de anser att det är affärsmässiga fördelar med det. Man låser in konsumenterna på en längre tid och är garanterade att få intäkter för viss tid.

Bolagen kan fortsätta
KO vill helt enkelt att konsumenten när som helst ska kunna säga upp avtalet muntligt, men möjligen med en kortare uppsägningstid.

Tidigast om ett år kommer Marknadsdomstolens beslut. Fram till dess kan bolagen fortsätta att teckna de kritiserade kontrakten.

Men ett av bolagen, Boxer, börjar dra öronen åt sig inför målet i Marknadsdomstolen. Redan i nästa vecka ska Boxer tala med Konsumentverket om saken.

Anders Åhrbrandt är marknadschef på Boxer.

– Vi vill ha en dialog med Konsumentverket. Det är för tidigt att uttala vad som kommer ut av den dialogen, men självklart vill vi vara överens med Konsumentverket, säger han.

                                                      Lars-Erik Backman
lars-erik.l.backman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".