Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Luftföroreningar åtgärdas inte

Publicerat torsdag 9 september 2004 kl 12.30
Bilavgaser bov i dramat.

Uppdaterad 16:45
I många svenska städer överskrids gränsvärdena för luftföroreningar. Värst är det i Stockholm. En amerikansk studie har visat att barns lungor tar långsiktig skada av att vistas i miljöer med stora luftföroreningar.

Den senaste rapporten med analyser av luften i Stockholm visar att miljökvalitetsnormerna för luftkvalitet överskrids regelbundet på vissa gator.

Man mäter hälsofarliga ämnen som kvävedioxid, bensen och partiklar. Ökänd är Hornsgatan i Stockholm som år efter år toppar föroreningsstatistiken.

Överskreds 100 gånger i fjol
När det gäller kvävedioxid får dygnsmedelvärdet inte överskridas mer än högst sju dygn per år. På Hornsgatan överskreds värdet förra året 100 gånger. Även på Sveavägen är luftföroreningarna ofta för höga.

Naturvårdsverket, Vägverket och Energimyndigheten har gjort mätningar av partiklar i åtta orter i Sverige. Partiklarna kommer från bland annat diesel och från uppriven smuts från asfalt, särskilt på vintern när dubbdäck används.

Partikelhalten har varit alldeles för hög både i Stockholm, Göteborg, Malmö, Lycksele och Växjö. I Växjö och Lycksele tros föroreningarna också bero på småskalig vedeldning.

Inga direkta åtgärder
Trots att det så ofta blir överskridanden av miljökvalitetsnormer leder det sällan till omedelbara åtgärder. I storstäderna skickar man ibland ut varningar via lokalradion men några allvarliga försök att direkt reglera trafiken har inte gjorts.

– Jag tycker rapporten är alarmerande men vi har vetat om att det finns skador tidigare, säger Stockholms miljöborgarråd Vivianne Gunnarsson.

Svårt klara miljömålen
– Det kommer blir svårt för oss att klara miljömålen för kvävedioxid och för partiklar. Vi arbetar med ett åtgärdsprogram för att göra det men i och med att trafiken ökar hela tiden så är det en kamp hur mycket åtgärder man ska klara av att göra.

Det finns normer som säger att halterna av kvävedioxid inte får överskrida en viss gräns. På Hornsgatan i Stockholm överskrids den gränsen 100 gånger om året - är det tillfredsställande?

– Nej, men därför ahr vi ett åtgärdsprogram tillsammans med länsstyrelsen kring hur vi ska komma till rätta med det här. De åtgärder som vi kan göra själva handlar om att minska biltrafiken på olika sätt. Miljöavgifter är ett av verktygen och att kollektivtrafiken utnyttjas mer, säger Vivianne Gunnarsson, Stockholms miljöborgarråd.

Ingrid Gustavsson
ingrid.gustavsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".