Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tågkorsningen var i full funktion

Publicerat lördag 11 september 2004 kl 12.57
Haverikommissionens utredning hittills visar att korsningen fungerade.

Idag, lördag, har Kustpilen ställt in all tågtrafik av respekt för de två lokförare som dödades i tågolyckan i Nosaby utanför Kristianstad. Sju människor ligger kvar på Centralsjukhuset i Kristianstad. Haverikommissionens utredare samlar nu fakta för att kartlägga hur olyckan kunde ske.

– Just nu tittar vi vad som finns på spåret i form av tekniska bevis som märken, säger Tomas Käck en av utredarna på Statens Haverikommission, säger Thomas Käck, en av utredarna.

Vad är det för spår som skulle kunna hjälpa i en sådan här utredning?

– Det kan vara olika släpspår, hur signaler har stått. Det gäller att samla in så mycket som möjligt.

Under lördagseftermiddagen ska bortforslingen av tågvagnarna, släpet och långtradaren vara avslutad efter den våldsamma kollisionen i fredags morse mellan regiontåget Kustpilen och en långtradare fullastad med pellets i Nosaby.

Anläggningen fungerade
Vid ettiden påbörjade Banverket ombyggnaden av den förstörda rälsen och på tisdag beräknas spåret och korsningen åter vara i bruk. Enligt Banverket har förmiddagens fortsatta utredning stärkt bilden av att anläggning var i full funktion vid olyckan.

17 skadade ligger kvar på Centralsjukhuset i Kristianstad. Två patienter av de fyra som vårdats på intensivvårdsavdelningen ligger kvar allvarligt skadade, men enligt sjukhuset bedömning inte livshotande. Ytterligare patienter väntas bli utskrivna under lördagen.

Utredningen kan ta ett år
Polisen har intervjuat chauffören men förundersökningen efter olyckan ligger nere över helgen, säger vakthavande befäl i Kristianstad till Ekot.

Banverket, Vägverket och statens Haverikommission tar gemensamt reda på vad som hände, en utredning som kan ta ett år. Ett första besked om olycksorsaken kan komma tidigast i mitten på veckan.

En av bommarna hittades mosad under lastbilen och mycket tyder på att chauffören tog en chans och försökte hinna över korsningen med långtradaren trots att bommarna var på väg ner.

Har kämpat för ombyggnad
Nosabyborna och Kristianstads kommun har i decennier kämpat för att få bort den farliga plankorsningen berättar Agne Furingsten, kommundirektör i Kristianstad.

– Det här är en riskfylld plats som vi har vetat om under lång tid. Vi har framfört propåer under minst 30 år om att det här är ett problem.

Det finns idag omkring 8 500 plankorsningar i landet. 2 000 har bommar, 600 har ljus- och ljudsignaler medan drygt 5 000 plankorsningar saknar både varningsmärken och skyddsanordningar.

Vägverket har i Nosaby gjort ett antal åtgärder för att få bort den tunga trafiken och minska hastigheterna så att den tunga trafiken ska välja att köra runt Kristianstad säger Lars Örnfelt, ställföreträdande vägdirektör på Vägverket Region Skåne.

– Vi har förbättrat för gång- och cykeltrafik. Ett antal åtgärder är genomförda under senare år.

Det har ju inte räckt, de här åtgärderna.

– Nej, det har det inte gjort. Den här lastbilen har ju kolliderat med det här tåget. Vi kommer tillsammans med övriga utredare titta på haveriet.

Inga planer att bygga om
Dödskorsningen i Nosaby finns inte med i Region Skånes ombyggnadsplan för perioden 2004-2015. Korsningen var inte tillräckligt farlig för att platsa i prioriteringen som görs utifrån trafiktäthet, miljöbedömningar, framkomlighet och trafiksäkerhet. Ombyggnadsplanen kommer inte heller att ändras de närmsta åren.

– Det är ett antal andra vägobjekt som har prioriterats före den här förbifarten.

Nu när den här olyckan har skett, har ni då gjort en felaktig prioritering?

– Det kan man inte säga när man inte vet vad som har hänt och vad olyckan beror på.

Det ligger en bom mosad under lastbilen.

– Ja, den har kört över järnvägsövergången när tåget kom. Jag vet inte närmare vad som har hänt. Det får utredningen Per Gulbranden per.gulbrandsen@sr.se visa, säger Lars Örnfelt, ställföreträdande vägdirektör i Vägverket Region Skåne.

Per Gulbranden
per.gulbrandsen@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".