Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Polisen missar bevis vid trafikolyckor

Publicerat tisdag 14 september 2004 kl 05.00
Polisens arbete vid trafikolyckor kritiseras.

Polisen missar alltför ofta viktiga bevis vid trafikolyckor, inte minst när tung trafik är inblandad. Det anser Rikspolistyrelsen, som nu vill öka polismännens kunskaper i trafikfrågor.

Göran Grimmark är trafikpolis i Jönköping och han har märkt att det finns kunskapsbrister hos en del kolleger.

– De som aldrig jobbat med tunga fordon har inte haft möjlighet att lära sig och det finns risk att de missar värdefulla bevis. När man kommer till en olycksplats så är det mycket annat att tänka på, dirigera trafik och ta hand om skadade, så det finns en risk att man glömmer detta, säger han.

Närpoliser rycker in
Antalet renodlade trafikpoliser har minskat i Sverige de senaste åren. Nyrekryteringen har varit låg och medelåldern idag är 50 år.

Istället förväntas närpoliser och ordningspoliser rycka in vid olyckor, men ofta utan specialkunskaper kring till exempel tunga fordon.

Örjan Brodin som är ansvarig för trafikfrågor på Rikspolisstyrelsen medger att det leder till att man emellanåt missar att ta viktiga bevis som kan ha betydelse för att förklara en olycka.

– I djupstudier som gjorts på trafikolyckor med tunga fordon så har vi konstaterat att färdskrivarbladen inte tagits om hand av polisen, som de borde ha gjorts. De kanske inte ens vet var färdskrivaren sitter. Chaufförerna har också för sällan fått göra alkotest, säger Örjan Brodin.

– Det kan naturligtvis ha betydelse för en utredning. Det är klart att en chaufför som varit inblandad i en olycka alltid ska blåsa alkotest. Men här har polisen varit för dåliga och det måste vi försöka förbättra.

Ser över antalet trafikpoliser
Frågan om bättre bevissäkring ska tas upp när landets trafikpolischefer träffas i slutet av månden. Även Rikspolistyrelsen ser just nu över hur trafikutbildningen bland polismännen kan bli bättre och om det exempelvis behövs fler trafikpoliser.

Just det minskade antalet trafikpoliser har haft betydelse, enligt Örjan Brodin.

– Det är sämre täckning på dygnet. Det blir fler olyckor som vanliga poliser får åka på, som inte har trafikutbildning, säger han.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".