Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dyrare köra stadsjeep från 2006

Publicerat torsdag 16 september 2004 kl 12.15
Blir dyrare att äga.

Uppdaterad 12:40
Det kommer att bli ännu dyrare att köra stadsjeepar eller andra bränsleslukande bilar redan om drygt ett år. Det framgår av regeringens kommande finansplan som Ekot har läst.

Fordonsskatten ska kopplas till bilarnas koldioxidutsläpp. Det har en statlig utredning föreslagit tidigare och nu skriver regeringen i den kommande finansplanen att förslaget ska genomföras.

Genomförs 2006
Ordagrant står det: ”Regeringen avser att återkomma med förslag till en sådan skatteomläggning så att nya regler ska kunna träda i kraft den 1 januari 2006”. Formuleringarna har förhandlats fram med miljöpartiet och vänsterpartiet.

Det här är dåliga nyheter för den som äger eller tänker köpa en stadsjeep.

– Det innebär ju att de generellt sett får en högre skatt medan mindre och lättare bilar får en lägre skatt, säger miljöpartiets språkrör, Peter Eriksson.

Peter Eriksson räknar alltså med att mera miljövänliga bilar kommer att  få lägre skatt än i dag. Tanken med ändringen är att skydda miljön, inte att staten sammantaget ska få in mera pengar.

Kritik från branschen
Branschorganisationen Bil Sweden är mycket kritisk till beskedet i finansplanen.

– Ur miljösynpunkt tycker vi att det är ologiskt eftersom det man borde beskatta är de verkliga koldioxidutsläppen och inte ett fordon i sig. Ett fordon som står stilla släpper ju inte ut någon koldioxid. Skatten borde ligga på bränslet helt och hållet. Nu kommer man få den effekten att en bil som går korta sträckor får betala en väldigt hög skatt och en bil som går långa sträckor får betala låg skatt för sina koldioxidutsläpp. Det är, ur miljösynpunkt, en felaktig lösning, säger Ulf Perbo, vice vd i Bil Sweden.

Ulf Perbo påpekar att förslaget nu kommer att diskuteras i Sverige samtidigt som General Motors funderar på om fabriken i Trollhättan ska finnas kvar.

– Det är ju mycket märkligt att man lanserar ett förslag om en åtgärd som kan försvaga hemmamarknaden. Det är ungefär så dålig tajming som man kan ha, säger Ulf Perbo.

Stadsjeeparna är extremt omdiskuterade men inte särskilt många. Det finns 84 000 i Sverige.

Miljöpartisten Peter Erikssons fru kör själv en stadsjeep, dock inte i stan, utan i glesbygden. Skattehöjningen kan påverka även vad hans familj väljer för bil, säger Peter Eriksson.

– Vi kommer säkert också att fortsätta titta på det där, säger Peter Eriksson.

Fredrik Furtenbach
fredrik.furtenbach@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".