Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

"Sjösäkerheten har inte förbättrats"

Publicerat söndag 19 september 2004 kl 16.45
Silja Symphony har fått dispens från regeln att hålla vattentäta dörrar.

Det är snart tio år sedan Estonia förliste. Men sjösäkerheten har inte förbättrats som den borde sedan dess, det skriver fem riksdagsmän från olika partier i en debattartikel i Dagens Nyheter.

Riksdagsmännen menar att risken är stor för nya fartygskatastrofer och är bland annat kritiska till att stora fartyg får dispenser från regeln att vattentäta dörrar ska vara stängda.

De vattentäta dörrarna ska garantera att om ett fartyg kantar, så ska det inte kunna fyllas med vatten. Och det ska göra att det inte sjunker.

Men flera av de stora passagerarfartygen på Östersjön, som Silja Symphony och Viking Lines Cinderella har fått dispenser, vilket är fel, tycker moderate riksdagsmannen Henrik S Järrel.

– Genom de här dispenserna så menar vi att man riskerar att få en snabbare vattenfyllnad vid en eventuell kantring, än vad som eljest skulle behöva vara fallet.

Ser inga risker
Men Johan Fransson, sjösäkerhetsdirektör vid Sjöfartsverket, ser inga risker med dispenserna. De är sällsynta, de gäller inte hela fartyg utan bara enstaka dörrar. De ges bara om det inte påverkar sjösäkerheten, säger han.

– Det har gjorts beräkningar på dessa fartyg som visar att om den här dörren som dispensen gäller står öppen, så försämras inte fartygets flytbarhet. Skälet till att dispensen har givits är att flytbarheten förändras inte och dörrarna är besvärliga för driften av fartyget.

Det kan handla om dörrar som besättningen behöver passera under färd.

Men Henrik S Järrel och de andra kritiska riksdagsmännen bakom artikeln, frågar sig varför fartygen konstrueras med vattentäta dörrar, om de sedan inte anses nödvändiga.

Det är en fråga som Johan Fransson inte har något riktigt svar på.

– Här är det ju en fråga om att det i så fall är en dörr för mycket, inte en dörr för lite, säger han.

Oberoende utredning
Riksdagsmännen kräver också i sin debattartikel att det görs en helt oberoende utredning om vad som orsakade Estonias förlisning. Det är viktigt både för den framtida sjösäkerheten och för rättssäkerheten, säger Henrik S Järrel.

– Man kan inte låta drygt 500 i det här fallet svenska liv skattas åt havet utan att något juridiskt ansvar utdöms. Det tycker vi är felaktigt i en rättstat. Man bör kunna gå in och kartlägga hela fartygsvraket och att det ska besiktigas och att utredningsmaterialet ska kunna granskas, säger han.

På måndag presenteras en rapport om sjösäkerhet och Estonia som gjorts av riksdagens utredningstjänst.

Gunilla Österlund
gunilla.osterlund@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".