Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tuffare regler för mobilreklam att vänta

Publicerat tisdag 21 september 2004 kl 05.00
KO vill skärpa reglerna för marknadsföring av telefoner.

Konsumentverket vill införa hårdare regler för vilken information mobiloperatörernas annonser och marknadsföring ska innehålla. Bakgrunden är att det har blivit alltmer komplicerat att förstå olika erbjudanden och abonnemang.

Inträdesavgift, abonnemangsavgift, förhöjd månadsavgift under bindningstid, öppningsavgift och samtalsavgift. I lite mindre stil längst ned i annonsen finns avgifterna.

Numera är avgifterna ofta fler än tidigare och det har gjort det svårare att veta vad det egentligen kostar när man köper en ny mobiltelefon.

Förhandlar med branschen
Konsumentverket förhandlar nu med mobiloperatörerna om en frivillig överenskommelse där den totala kostnaden för erbjudandet ska anges tydligt i marknadsföringen.

– Om vi får igenom det här innebär det att operatörerna och återförsäljarna ska redovisa en minsta totalkostnad – alla de fasta kostnaderna som man förbinder sig att betala i abonnemanget, säger Hans-Olov Dahlén, ansvarig för mobiltelefoni vid Konsumentverket.

Det är inte bara totalkostnaden som Konsumentverket vill ska bli tydligare för kunden. Det ska också bli lättare att se vad telefonen kostar. 1 krona, som det ofta står i marknadsföringen, kostar sällan mobilen.

– I många fall kan det vara så att en telefon marknadsförs till 1 krona men i själva verket tas betalningen för telefonen ut i form av en förhöjd månadsavgift.

Nya regler till vintern
Konsumentverket hoppas kunna inför de nya reglerna någon gång i vinter. Men även om det då blir enklare att förstå vad erbjudandena verkligen kostar kvarstår problemet att välja rätt abonnemang till mobilen. Visserligen kan man använda sig av olika webbsajter som kan hjälpa till men det kräver också en insats från kunden själv, enligt Hans-Olov Dahlén.

– Det finns väl egentligen ingen enkel genväg. Det gäller att samla in så mycket information man kan om alla olika abonnemang och alla samtalskostnader och sedan jämföra det med den mobilanvändning man har själv, säger Hans-Olov Dahlén vid Konsumentverket.

Thorbjörn Carlsson
thorbjorn.carlsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".