Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Choklad och fest motar höstdepp

Publicerat måndag 17 oktober 2011 kl 15.08
Med hösten ökar produktionen av sömnhormonet melatonin och många känner sig orkeslösa. Foto: Anders Wiklund/ Scanpix.

Ta med en chokladkartong och hälsa på en kompis.

Det är ett knep för att stå ut med höstmörkret.
– Bäst är ändå ljusbehandling, säger psykiatern Baba Pendse.

Trött och hängig?

När sommarsolen är ett minne blott och mörkret sluter sig omkring oss är det inte så konstigt om det känns lite deppigt. Ljus är viktigt för att vi ska må riktigt bra.

Allt kortare dagar får hjärnan att signalera att det är dags att varva ner. Produktionen av sömnhormonet melatonin ökar medan halterna av signalsubstansen serotonin minskar.

För ett fåtal kan bristen på ljus leda till depression. Betydligt fler känner sig nedstämda och orkeslösa. Många drabbas av sömnstörningar.


– Förändringar i matvanorna är också vanliga. På vintern äter man gärna godis, sötsaker och choklad. Allt som innehåller kolhydrater vill man ha, säger Baba Pendse, överläkare i psykiatri vid Malmö allmänna sjukhus.

Han är en förespråkare för ljusbehandling, en numera ifrågasatt metod att kompensera för det solljus som vi missar under den mörka årstiden. Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU) bedömer däremot att det inte finns tillräckliga vetenskapliga bevis för att ljusbehandling hjälper mot mörkerdepressioner. På många sjukhus har man därför lagt ner verksamheten.

Men Baba Pendse hör till dem som tror på metoden och fortsätter.
– Man ska ta ljusbehandlingen på morgonen vid uppvaknandet. Då är den effektiv, säger han.

För den som vill slippa sin höstdeppighet finns det särskilda ljusboxar att köpa som går att använda i hemmet.

En solig vintersemester med bad eller skidåkning är ett annat både skönt och effektivt sätt att ladda batterierna. Är man kvar på hemmaplan kan man passa på att ta promenader mitt på dagen när solen står som högst.

Motion i alla former är bra mot nedstämdhet. D-vitamin som finns i fet fisk kan också hjälpa. Samma sak med fester och social samvaro.

Allt trevligt som kan lysa upp den mörka höstvardagen ska man ta vara på.
– Man ska försöka att upprätthålla sitt sociala liv och bjuda hem folk. Det är väldigt viktigt och kan ha en antidepressiv effekt, säger Baba Pendse.

TT

Så trotsar du höstmörkret

  • Gå utomhus under dygnets ljusa timmar
  • Motionera, helst utomhus
  • Ha regelbundna rutiner för sömn och måltider
  • Ljusterapi kan också hjälpa.

Källa: Psykologguiden (TT)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".