Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

KO: Svårt med jämförpriser för mobiler

Publicerat onsdag 22 september 2004 kl 05.00
Olika priser.

Det är svårt för konsumenter att välja mellan olika mobilabonnemang, anser regeringen. Konsumentverket klarar inte att införa jämförspriser på mobiltelefoni. Men det  finns möjligheter att själv undersöka vilket abonnemang som passar bäst. 

– Konsumenterna kan inte räkna med att det finns några jämförpriser klara i år. Utan då får vi se om vi hittar en metod för att införa det senare i så fall, säger Nils Ahlén vid Konsumentverket.

Det måste, enligt Konsumentverket, finnas ett värde för konsumenten för att det ska vara en poäng med jämförpriser.

– Det är inte alla ämnesområden som lämpar sig för jämförpriser. Man skulle kunna tänka sig ett jämförpris på resor till exempel. Men det är inte så intressant egentligen att veta att det är billigast att åka till Göteborg i luftballong än att flyga. Det måste finnas bra tal att jämföra med, säger Nils Ahlén.

En av de nya mobiloperatörerna, norska Djuice, menar att jämförpriser är avgörande för att få ner de svenska priserna, som är dyrast i Norden enligt Ekots granskning.

– Den viktigaste faktorn för att driva ner priserna på den svenska marknaden är att införa enkla och tydliga jämförpriser så att svenska konsumenter själva kan skapa sig en bild av vilket abonnemang som är bäst för just den konsumenten, säger Niklas Rosvall, Sverigechef på Djuice.

”Situationen är problematisk”
Prisdjungeln är idag för svår för konsumenterna och att Konsumentverket, som är opartiskt, inte kan hjälpa mobilanvändarna, är ett problem, anser Niklas Rosvall.

– Är det så att Konsumentverkverket inte klarar av att införa jämförpriser så ser vi på Djuice väldigt allvarligt på detta. Om inte Konsumentverket klarar av att jämföra priser hur ska då svenska folket klara av att göra det? frågar sig Niklas Rosvall

Går att kolla själv
Trots att Konsumentverket varnar för att de inte kommer att kunna ta fram en bra modell för att jämföra mobilabonnemang finns det möjligheter att själv undersöka vilket abonnemang som passar bäst och på så sätt ibland spara tusentals kronor.

Ekot jämförde mobilräkningar för Jeremias Lind och Anna Norlin och matade in uppgifterna på en av de webbsidor där man som konsument kan få hjälp att jämföra mobiltelefonabonnemang.

– Om jag byter abonnemang och tar det billigaste kan jag spara ungefär 4 000 kronor om året, säger Anna Norlin, som använder sin mobiltelefon en hel del eftersom hon inte har något fast telefonabonnemang.

Tusenlappar att spara
Jeremias Lind försöker tänka på när på dygnet det är billigt att ringa men han säger att han ringer ganska mycket till vännernas mobiler på dagtid. Om han valde att byta abonnemang skulle han spara 1 700 kronor om året.

– Det är förvånansvärt mycket pengar faktiskt, säger han.

Hur kommer det sig att du inte har kollat själv förut?

– Det här bevisar att marknadsekonomi inte fungerar eftersom informationen inte når ut till konsumenterna.

Det är inte så att du varit lat?

– Nej, det tycker jag inte, säger Jeremias Lind.

Erik Palm
erik.palm@sr.se
Thorbjörn Carlsson
thorbjorn.carlsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".