Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fonder hos storbanker sämre än snittet

Publicerat onsdag 22 september 2004 kl 05.00

Fonderna hos de fyra storbankerna klarar sig dåligt jämfört med andra fonder. Under det första halvåret i år gick två av tre fonder hos storbankerna sämre än genomsnittet. Britt-Marie André, chef för Konsumenternas försäkringsbyrå, tycker att storbankerna borde kunna göra bättre resultat.

– Det är ju tråkigt att man inte når bättre resultat, säger Britt-Marie André.

Vad innebär det här för kunderna?

– Det innebär en värdeminskning.

Trots det fortsätter en stor del av svenskarna att ha sina pengar i fonder just i storbankerna. Vad beror det på?

– Jag tror att det beror dels på skatten, att man måste skatta om man byter fond och dels på att det är svårt att välja fond. Det är svåra val man måste göra och då kanske man inte gör något val, säger hon.

Förvaltar 75 procent av fonderna
De fyra största bankerna dominerar den svenska fondmarknaden. Tillsammans förvaltar Föreningssparbanken, Handelsbanken, Nordea och SEB runt 75 procent av svenskarnas fondplaceringar.

Under det första halvåret i år gick en klar majoritet av storbankernas fonder sämre än genomsnittet. Det visar en sammanställning som tidningen Sparöversikt har gjort.

Två av tre sämre än snittet
Tidningen har granskat bankernas största fonder i 14 olika kategorier, till exempel Sverigefonder, Europafonder och Globalfonder. Av totalt 53 granskade fonder gick 33, nästan två tredjedelar, sämre än snittet för respektive kategori.

Sämst är Handelsbanken och Föreningssparbanken. Hos båda gick tio av 13 fonder sämre än snittet.

Av 14 granskade SEB-fonder gick åtta bättre än genomsnittet, medan sex gick sämre.

– Ur SEB:s perspektiv har vi nästan 60 procent av våra fonder som har gått bättre än konkurrenternas, säger Cecilia Lager, chef för SEB Fonder.

Räcker det?

– Vi har som mål att våra kunder ska vara nöjda med våra leveranser. Vi jobbar hela tiden för att det ska bli bättre. Riktigt nöjda blir vi nog aldrig, säger hon.

Eva Odefalk
eva.odefalk@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".