Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Trötta piloter på svenska flyg somnar

Uppdaterat onsdag 19 oktober 2011 kl 15.40
Publicerat onsdag 19 oktober 2011 kl 01.03
Facket: Värre än väntat
(2:31 min)
Foto: Adrin Snider/Scanpix.

Fackförbundet Svensk pilotförening slår i dag larm om att många piloter är farligt trötta, och att flera av dem somnat i cockpit. Piloten Svante Rudström slutade på SAS och började arbeta på ett annat flygföretag, där arbetstiderna är bättre.

– Den här tröttheten man kunde uppleva, den har jag upplevt på nära håll och tagit avstånd ifrån, säger han.

Hur trött kunde du bli?

– Ja mycket trött kan man säga, mycket flyg har det blivit nu med charterflyg. Man flyger ner till Medelhavet och Egypten, och då pratar vi arbetstider som är 13-14 timmar.

Fackförbundet Svensk pilotförening presenterade i morse en enkät som 625 av 1019 tillfrågade medlemmar svarat på. Mer än hälften av piloterna som svarat har somnat ofrivilligt i cockpit och sju av tio piloter i undersökningen uppger att de har gjort olika fel i cockpit på grund av att de varit för trötta.

Tidigare i år visade en undersökning i Norge att varannan norsk pilot somnat under en flygning.

I nuläget tillåter EU:s regelverk arbetspass på 13 timmar. Under särskilda förhållanden kan två timmars övertid tillkomma. Just nu arbetar EU med nya, tvingande arbetstidsregler som ska antas 2013 och enligt infrastrukturminister Catarina Elmsäter-Svärd kan förslaget innebära ännu tuffare regler för de svenska piloterna.

Svensk pilotförening tycker att reglerna är för liberala, och kräver nu att regeringen och Transportstyrelsen ska agera för att ändra EU:s arbetstidsregler för piloter.

Gunnar Ljungberg, chef för luftfartsavdelningen på Transportstyrelsen, håller med om att 13-14 timmars arbete låter mycket. På Transportstyrelsen ska man nu titta på rapporten och i högre utsträckning försöka se till att svenska flygarbetstider efterlevs:

– Det är en av våra primära uppgifter att se till att regelverket efterlevs och det kommer vi naturligtvis fortsätta att göra. Kanske med lite större fokus än tidigare, om vi finner att det är relevant, det som finns i rapporten. Vad det gäller regelutvecklingsarbetet kommer vi också naturligtvis att följa den hållning vi haft tidigare av att få relevanta och bra, acceptabla regler för flygarbetstider, säger han. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".