Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Antalet laserattacker ökar i Sverige

Publicerat torsdag 3 november 2011 kl 15.52
"Jag såg hur det blinkade till"
(1:41 min)
Inte bara kollektivtrafiken råkar ut för laserattacker. Foto: Terje Bendiksby/Scanpix.

Arbetsmiljöverket har redan fått in fler anmälningar i år än jämfört med förra året och såväl kollektivtrafik i Stockholm som Göteborg märker också en ökning.

Spårvagnsföraren Diego Medina har tre gånger beskjutits med grön laser.

– Första gången jag fick det kände jag av det i ögat. Jag blev lite trött i ögat men sedan släppte det. Jag har hört om kollegor som har känt att synen har blivit sämre, säger Diego Medina.

Han ska snart gå på sitt skift. I dag ska han köra linje 9 mellan Kungsten och Angered i Göteborg. I tre år har han kört spårvagn och tre gånger har han blivit beskjuten med grön laser.

– Jag såg hur det blinkade till, säger Diego Medina.

Problemen med grön laser har exploderat under de senaste åren. Före november 2009 var det närmast ett icke-problem för spårvägen i Göteborg. Nu händer det flera gånger varje månad.

Siffror från Västtrafik som har hand om kollektivtrafiken i Göteborgsregionen har 108 anmälda händelser med grön laser i år. Stockholms lokaltrafik 187, den siffror gäller all sorts laser. Båda storstäderna ser ut att gå mot en ökning jämfört med förra året.

Lars-Olof Gustafsson är trafiksäkerhetschef på Göteborgs Spårvägar och tycker det är för lätt att få tag på laserpekare.

– Införseln av laserpekarna är problemet. Det går att skaffa sig väldigt lätt, säger Lars-Olof Gustafsson.

Din bild av lösningen är att få bort laserpekarna från marknaden?

– Jag precis.

Inte bara kollektivtrafiken råkar ut för laserattacker. Flygtrafiken är också drabbad och en annan grupp är polisen, som dessutom är de som ska bekämpa attackerna. Mats Palmgren är biträdande chef för polisen i Stor-Göteborg.

– Dels är det en fråga om medvetenhet, inte minst hos föräldrar. Det här är i många avseenden ett problem bland ungdomar. Jag tror inte att de riktigt har klart för sig hur allvarligt det är. Föräldrarna har en stor del i det här, att hålla koll på vad deras barn har för saker. Den andra åtgärden är att vi behöver information, polisiär information från folk runtomkring som noterar att den och den har en sådan här så att vi kan agera. Det tror jag är en väsentlig sak, säger Mats Palmgren.

Vad gäller kollektivtrafiken tycker spårvagnsföraren Diego Medina att trafiken borde stängas av vid en attack. Det har gjorts ibland, men borde göras oftare.

– De borde stänga av trafiken direkt. Vi kan inte göra så mycket som förare, polisen kan inte göra mycket mer än att åka dit och titta på det. Stänger man av trafiken kanske människor engagerar sig lite och börjar förstå att det här är allvarligt, säger Mats Palmgren.

Så många är laserattackerna

Göteborgsregionen:

2010: 90

Hittils 2011: 108

Stockholmsregionen:

2010: 217

Hittills 2011: 187

Till arbetsmiljöverket kommer anmälningar som klassas som allvarliga olyckor eller tillbud i arbetet. Laserrelaterade anmälningar:

2010: 65

2011: 78 (fram till mitten av oktober)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".