Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nya tillbud i olyckskorsning i Nosaby

Publicerat tisdag 28 september 2004 kl 05.45

Banverket är bekymrat över den dåliga respekten för järnvägsövergångar och att många chansar att hinna över.

Bara drygt två veckor efter den svåra tågolyckan i Nosaby utanför Kristianstad har flera incidenter redan skett i samma korsning.

– Det är folk som har kört mot rött ljus. När signalerna börjar visar rött och bommen är på väg ner har man passerat plankorsningen, säger Banverkets utredare Lars-Erik Bergqvist.

Hur nära en olycka har man varit?

– Det är vårt att säga, men det handlar bara om ett antal sekunder.

Detta har skett att det trots bara har gått lite drygt två veckor sedan den svåra olyckan i samma korsning?

– Ja, tyvärr. Man borde ju ha fått sig en tankeställare om att man ska stanna när det blinkar rött.

Hur reagerar du på detta?

– Ja, jag känner frustration över att man nonchalerar faran på det här viset, säger Lars-Erik Bergqvist.

Olyckan i Nosaby som krävde två dödsoffer och skadade över 40 personer, misstänks ha berott på att en långtradarchaufför inte stannade när det blinkade rött utan träffades av tåget som spårade ur.

Bommarna träffade långtradares släp
Sedan dess har det varit nära igen, flera gånger. Vid sex tillfällen har privatpersoner, eller till och med Banverkets olycksutredare, blivit vittne till hur bilar åkt mot rött ljus. Vid ett tillfälle träffade bommarna en långtradares släp.

– Vi upplever inte att man kör mot rött ljus i samma omfattning när det gäller trafikljus, säger Lars-Erik Bergqvist.

Enligt Lars-Erik Bergqvist berättar lokförare ofta om liknande incidenter också på andra sträckor. Ändå har många korsningar byggts bort, vilket sedan slutet av 1980-talet minskat dödsolyckorna från ett 40-tal per år till knappt tio idag.

Banverket satsar på mer information
Men på flera håll finns problemen kvar och Banverket vill nu satsa på mer information, eftersom man anser att det oftast inte är korsningen eller sikten det är fel på, utan att folk helt enkelt chansar på att komma över.

– Man måste få ut budskapet att man leker med sitt och andras liv när man syndar på det här viset. Marginalerna kan ju krympa och till slut har vi en olycka igen, säger han.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".