Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stora skillnader mellan skolor och enskilda elever

Publicerat söndag 6 november 2011 kl 17.01
"Skillnaderna tenderar att öka"
(1:56 min)
Foto: Pontus Lundahl/Scanpix

Över hälften av de kommuner som Skolinspektionen granskade i fjol fick kritik för att det är alltför stora skillnader mellan skolors och mellan enskilda elevers resultat, visar en genomgång som P1-programmet Kaliber gjort.

– Om man tittar på vad elever får för studieresultat, hur många som kommer in på gymnasiet och hur många som kommer in på högskola och universitet och hur många som får jobb efter avslutad utbildning, så är det väldigt, väldigt stora skillnader, säger Ann-Marie Begler som är generaldirektör på Skolinspektionen.

– Det jag tycker är djupt bekymmersamt är att de här skillnaderna tenderar att öka och har gjort det de senaste åren.

Örnsköldsvik är en av de kommuner som kritiseras av Skolinspektionen för att inte kompensera elever med sämre förutsättningar tillräckligt.

Där är det stora skillnader mellan de olika skolornas resultat och skillnader mellan enskilda elever i en och samma skola. De som har föräldrar med hög utbildning presterar bättre än de som har föräldrar med låg utbildning. Det är också stora skillnader mellan flickors och pojkars resultat.

Dessutom har andelen elever som går ut nian utan fullständiga betyg ökat de senaste åren. Skolinspektionen anser att Örnsköldsvik inte har gjort tillräckligt för att komma tillrätta med problemen.

– Nej, jag vet inte egentligen, jag tror inte att jag kan svara på det här. Jag tycker att det är svårt att förstå vad det är som gör just det här, för jag tycker att vi har resurser i dag i skolan att möta det, säger Karin Jadelius, utvecklingschef på barn- och utbildningsnämnden i Örnsköldsvik.

– Barn föds med olika förutsättningar i livet. En del föräldrar har mycket samtal hemma, de kan hjälpa sina barn med skolgång och läxor, och en del barn har inte de möjligheterna, de har mycket sämre förutsättningar på det sättet. Men begåvningsmässigt är det nog inga stora skillnader i olika socialgrupper, säger Ann-Marie Begler vid Skolinspektionen.

– Det här är det som är skolans stora utmaning; att skapa en undervisning så att alla barn kan lära sig oavsett vilka förutsättningar, och ge den extra hjälpen. Där har skolan ett uppdrag att kompensera för de här olikheterna, för de finns ju.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".